[Epitesz-barkacs] tyuktojas merete?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Feb. 15., K, 01:18:59 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> sőt még egészségesebb, mert:
>
> David McNamara az Amerika Szív Társaság 1998-as statisztikai
> évkönyvéből idéz egy meglepő összefüggést, miszerint 24 ország
> felmérése alapján az évi tojásfogyasztás és a szívhalálozás fordított
> összefüggést mutat. Míg a tojást nem fogyasztók körében 700 szívhalál
> jut egy évben 100 000 lakosra, az évi 400 tojást fogyasztók körében
> már csak 200 szívhalál jut évente 100 000 főre.
>
> Paleolit táplálkozás c. könyvben

Ez az egész sokkal bonyolultabb ennél. Nagyon soktényezős, és egyáltalán nem
biztos, hogy jól találják meg az ok-okozatot. Néha egészen egyszerű esetben is
könnyű összekeverni. (A paleolit táplálkozás amúgy is hagy maga után egy halom
kivánnivalót, egyáltalán nem biztos, hogy jók azok, amiket állítanak a hívei.)

Írok egy nem valós, de szemléltető összefüggés-lehetőséget:
Tegyük fel, hogy a kutató megállapítja, hogy aki az A élelmiszerből fogyaszt
sokat, a B-ből meg keveset, az mittudomén cukorbeteg lesz, ha meg fordítva,
akkor egészséges marad.

Pedig lehetséges, hogy aki cukorbetegségre hajlamos, annak az ízlése olyan, hogy
az A-ból szívesebben fogyaszt sokat, a B-t meg nem szereti, nem pedig ezek
váltják ki a cukorbetegséget.

Vagy más, még szemléletesebb példa, egy kijelentés: A futás árt a női mellek
kifejlődésének, mert kimutatták, hogy a futónők minél eredményesebbek, annál
kisebb a mellük. A csúcsteljesítményűeknek nincs is jószerivel. (Ez meglehetősen
logikus.)

Holott evidens, hogy a dolog fordítva van: aki nagymellűnek születik, az emiatt
nem tud jó eredményeket elérni a futásban, legalábbis jelentős hátrányban van.

hjozsi

(Ha már női mellek: tegnap olvasgattam a tojás-ikra ügyben, és egy olyan oldalra
bukkantam, ami a különféle drasztikusan eltérő tulajdonságok kifejlődésének
lehetőségét, okait taglalta. Pl hogy a szárnyak hogy tudhattak kifejlődni,
miközben ugye akkor, amikor még nem alkalmasak a repülésre, kifejezetten hátrány
az adott egyed szempontjából egy még használhatatlan növedék.

A megoldás: vannak a nemi jellegű eltérések, amik arra szolgálnak, hogy a másik
nemű érdeklődését felkeltse. Ezek sokszor értelmetlen, sőt, hátrányt okozó
kellékek, mint a páva óriási faroktollazata, vagy a szarvasok néha akár 40 kilót
is elérő fejdísze, vagy az embernőstény :-) értelmetlenül nagy melle. Ezek
között akad olyan, ami a fejlődésben mintegy "megszalad", és hasznossá válik.
Ilyen lehetett valaha a szárny. Persze ez csak egy elmélet, van több is, de
nekem szimpatikus, logikus.)