[Epitesz-barkacs] szunetmentes es akku-karbantarto

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Feb. 21., H, 16:27:50 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> a kérdés lényege az lenne, hogyan lehetne automatizálni
> az akkubuzerálást?

Régen egy akkus szakember nekem azt mondta, hogy az aksit töltve kell tartani,
tehát csepptöltés.
Erre a legegyszerűbb kapcsolás, amit valaha is kitaláltam, az egy kicsit nagyobb
egyenfesz, amiről jön egy vagy több 7815, ez ugye 15V-ot ad, de innen egyenként
lehet őket 1,5A-t biztonsággal kibíró diódákon át közösíteni. Ezzel megvan a
14,4V, szulfátosodás kilőve.

(Csináltam ilyet olyannak is, aki tanyára hordja az aksikat, és sikerült
megoldani, hogy ha elcseszi a polaritást, akkor se legyen baj. Korábban 2-szer
is kellett javítani, de azóta még nem jelentkezett.)

Sajnos magamnak nem csináltam meg.

Tapasztalat: ha az aksi alig van használva, az autóban pihen, ahol vannak rajta
fogyasztók, bár kicsik, és indítózás is van, meg fullra töltés, a sok állás
során lassan de biztosan veszít a kapacából észrevétlenül.

Másik tapasztalat: ha nem korrektül van az akku csepptöltve, akkor új
állapotában is el fogja veszteni a kapacát. Tehát, ha a töltő nem elég feszen
tartja, vagy túl nagy feszen (utóbbi esetben víztelenedni fog, és a szárazra
került lemezek mennek tönkre).

Viszont érdekes, hogy a vízzel utántöltött, és már lepukkant aksit jelentős
túlfesszel (nem folyamatossal) eléggé fel lehet turbózni. Nekem 6,5Ah-ra
degradálódott aksit sikerült 15Ah fölé tornáznom.

Ennél is jobban tönkrement aksival próbálkoztam különféle bekapcs idejű
töltés-kisütés ciklusokkal is, de nem sikerült életet lehelni bele. Pedig még
durváskodtam is: kapott jókora terhelést, asszem 20A körülit, és töltőáramot meg
valami 60A-t, és az időarányt időrelékkel úgy alakítottam (az áramforrás
vezérlésére használva), hogy az átlagáram töltés irányú legyen, és néhány amper.
Ez se jött be annál az aksinál. Igaz, hogy azt csak roncsolással tudtam
szétszedni, hogy utántöltsem.

> a szünetmentes " túlsütés " esetén képtelen újraindulni, ilyenkor
> hagyományos töltővel  pl. 10V -ról kb 11Voltig meg kellett lökni :-(
> tehát a kisütési alsó feszültséget kézzel beállíthatónak csinálni :-(

Nem kéne hagyni, hogy ennyire lepukkanjon.

> Jelenleg az ELMÜ hálózat stabilan, de továbbra is szar (sokszor 210V
> alatt ) ( a szünetmentes vásárlásakor hálózatszakadások is voltak, de
> az utcai kábelek csupaszkábelek cseréje óta szünetmentes nélkül is
> stabil,
> mert a számítógép már 160Volton is tudna menni és hálózatszakadás
> ma már szinte nincs, ill. nagyon ritkák )

Akkor, ha zavar az alacsonyabb fesz, szerezz be vagy csinálj egy kellő méretű,
kis önfogyasztású autotrafót, ami állandóan rajta van a hálózaton, és hozzáad
néhány voltot. Ez lehet valamilyen mackósabb 18V körüli trafó. Nem emléxem, mit
írtál, hány ampered is van, de ha mondjuk 25, akkor 450VA kell, szóval egy
600VA-es olyan, aminek jó kicsi a mágnesezőárama, ezért kicsi a vasvesztesége,
és a túlméretezés miatt a rézvesztesége is, megoldja a problémát.

Pl egy 400V/42V-os trafó 210V-on szinte mA-es gerjesztőárammal működne. Ebből
kéne egy 0,8-1kVA-eset beszerezni, és a probléma meg is van oldva. Minél
nagyobbat veszel vagy csinálsz (bizonyos határig), annál kisebb plusz
veszteséget produkál. (A méret, tehát a teljesítmény növekedésével a
rézvesztesége csökkenne. A vasveszteség már eleve elhanyagolható lenne, ha
400V-os a primere.)