[Epitesz-barkacs] akkus kerekpar
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
2011. Feb. 21., H, 18:41:50 CET
Mágus Bérprogram Demo wrote:
> igazából a 2 x 12V12Ah eléggé kicsi,
>
> milyen nagyobb (auto)akksi bírná huzamosabban?
Nem tudom, mekkora a legkisebb autóakku, de gyanús, hogy 44Ah táján van. De az
nem valami kicsi jószág ám!
Ha megelektronizálod, hogy adjon 24V-ot (veszteségmentesen), akkor kb 22Ah-nál
tartasz.
Igaz, hogy egy jó elektronikával el lehetne azt is érni, hogy fékezéskor
visszatöltsön.
Nekem úgy tűnik, hogy árban akkor jössz ki jól, ha ezt a meglévőt duplikálod,
mert ez legalább van, gondolom.
Ha nem magad építsz bármiféle jól működő elektronikát, ami tud hajtást is meg
visszatöltéses fékezést, akkor készen megvéve az egész szerkezet árával fog
vetekedni. Aztán lehet, hogy tévedek, ha van valami kínai, nagysorozat.
Maga az alapáramkör rém egyszerű: ha van a motornak induktivitása, akkor csak 2
fet kell hozzá hűtőre szerelve. A leggagyibb elektronika már zűrösebb, mert
áramokat, feszeket kell figyelni, és gyorsnak kell lennie. Szóval tisztán
vezérléssel nem megy, csak max valami fékpadon, óvatosan. A járgányon csak
védelmekkel, szabályozókkal együtt. Nulláról startolva biztos elszórakoznék vele
egy darabig, mire aszondanám, hogy nna ez már elfogadható.
Tényleg, mi lenne a jó kezelésileg? Lehetőségek:
Van a gáz ugye a járgány jobb fülén. Lehet olyat, hogy alaphelyzetben nincs
áram, ha magam felé tekerem, hajtás irányú áram van, ha az alaphelyzettől
magamtól elfelé, akkor meg fékezés irányú az áram, persze visszatöltéssel.
Aztán lehet olyat, hogy a gázzal csak hajtás irányú lehet az áram, a fékezés
irányút meg a fékkel kell kiváltani, pl lábfékkel, és az előző esetben is az
első kerék fékezésére megmaradna a megszokott fékkar.
Az is elképzelhető, ha netán nincs is lábfék, hogy a fékkar húzásakor először
nem lép működésbe a mechanikus fék (van egy ilyen tartománya), ekkor a behúzás
mértékétől függő elektromos visszatápláló fék van, de egy ponton túl már a
mechnikus fék is belép.
Külön érdekesség lehet, hogy ha a gázt nem engedik vissza a nulla állásba, és
úgy húzzák meg a fékkart, az teljesen szüntesse meg a hajtás irányú áramot a gáz
visszanemengedése ellenére, és hozza létre a fékezőáramot a behúzás mértékétől
függően. De ha elengedik a fékkart, nehogy visszakerüljön a hajtás irányú áram,
ehhez vissza kellene engedni nullára a gázt, és újra onnan húzni. Vagy a fene
tudja, mi lenne a jó, de ez biztonságosabb, mintha ilyesmi nincs.
Na szóval nem lenne ez olyan egyszerű, akárhogy is nézzük. Ha meg nincs
visszatáplálás, akkor nagyon hamar kifogy a delej.
Olyat is lehet művelni, hogy a gáz állása sebességet jelent. Ekkor ha a vezető
hirtelen egyet teker a gázon (adott szögben hirtelen elfordítja), életbe lépne
egy áramkorlát, ez húzná a motort az adott sebességig, ott megtartaná, ha bírná.
Ha meg tolják visszafelé a gázt, akkor az alacsonyabb sebességet állítaná elő
fékezéssel. Ez nem annyira jó, mert durva fékezéseket meg gyorsításokat követne
el, hacsaknem a sebességeltérésektől is függene az áram. De ez elég nehezen
lenne megszokható, szóval én a gáz állásától az áramot tenném függővé, a
sebesség legyen a sofőr dolga, meg a lehetőségeké persze.
hjozsi
További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról