[Epitesz-barkacs] akkus kerekpar

Pataki István pataki.istvan at freemail.hu
2011. Feb. 22., K, 10:25:02 CET


Szóval kellene egy fedélzeti komputer ...

Üdv
pi

----- Original Message ----- 
From: "jhidvegi" <jhidvegi at gmail.com>
To: "Amatőr építészek és barkácsolók klubja" <epitesz at lists.javaforum.hu>
Sent: Monday, February 21, 2011 6:41 PM
Subject: Re: [Epitesz-barkacs] akkus kerekpar


Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> igazából a 2 x 12V12Ah  eléggé kicsi,
>
> milyen nagyobb (auto)akksi bírná huzamosabban?

Nem tudom, mekkora a legkisebb autóakku, de gyanús, hogy 44Ah táján van. De 
az
nem valami kicsi jószág ám!
Ha megelektronizálod, hogy adjon 24V-ot (veszteségmentesen), akkor kb 
22Ah-nál
tartasz.
Igaz, hogy egy jó elektronikával el lehetne azt is érni, hogy fékezéskor
visszatöltsön.

Nekem úgy tűnik, hogy árban akkor jössz ki jól, ha ezt a meglévőt 
duplikálod,
mert ez legalább van, gondolom.

Ha nem magad építsz bármiféle jól működő elektronikát, ami tud hajtást is 
meg
visszatöltéses fékezést, akkor készen megvéve az egész szerkezet árával fog
vetekedni. Aztán lehet, hogy tévedek, ha van valami kínai, nagysorozat.

Maga az alapáramkör rém egyszerű: ha van a motornak induktivitása, akkor 
csak 2
fet kell hozzá hűtőre szerelve. A leggagyibb elektronika már zűrösebb, mert
áramokat, feszeket kell figyelni, és gyorsnak kell lennie. Szóval tisztán
vezérléssel nem megy, csak max valami fékpadon, óvatosan. A járgányon csak
védelmekkel, szabályozókkal együtt. Nulláról startolva biztos elszórakoznék 
vele
egy darabig, mire aszondanám, hogy nna ez már elfogadható.

Tényleg, mi lenne a jó kezelésileg? Lehetőségek:
Van a gáz ugye a járgány jobb fülén. Lehet olyat, hogy alaphelyzetben nincs
áram, ha magam felé tekerem, hajtás irányú áram van, ha az alaphelyzettől
magamtól elfelé, akkor meg fékezés irányú az áram, persze visszatöltéssel.

Aztán lehet olyat, hogy a gázzal csak hajtás irányú lehet az áram, a fékezés
irányút meg a fékkel kell kiváltani, pl lábfékkel, és az előző esetben is az
első kerék fékezésére megmaradna a megszokott fékkar.

Az is elképzelhető, ha netán nincs is lábfék, hogy a fékkar húzásakor 
először
nem lép működésbe a mechanikus fék (van egy ilyen tartománya), ekkor a 
behúzás
mértékétől függő elektromos visszatápláló fék van, de egy ponton túl már a
mechnikus fék is belép.

Külön érdekesség lehet, hogy ha a gázt nem engedik vissza a nulla állásba, 
és
úgy húzzák meg a fékkart, az teljesen szüntesse meg a hajtás irányú áramot a 
gáz
visszanemengedése ellenére, és hozza létre a fékezőáramot a behúzás 
mértékétől
függően. De ha elengedik a fékkart, nehogy visszakerüljön a hajtás irányú 
áram,
ehhez vissza kellene engedni nullára a gázt, és újra onnan húzni. Vagy a 
fene
tudja, mi lenne a jó, de ez biztonságosabb, mintha ilyesmi nincs.

Na szóval nem lenne ez olyan egyszerű, akárhogy is nézzük. Ha meg nincs
visszatáplálás, akkor nagyon hamar kifogy a delej.

Olyat is lehet művelni, hogy a gáz állása sebességet jelent. Ekkor ha a 
vezető
hirtelen egyet teker a gázon (adott szögben hirtelen elfordítja), életbe 
lépne
egy áramkorlát, ez húzná a motort az adott sebességig, ott megtartaná, ha 
bírná.
Ha meg tolják visszafelé a gázt, akkor az alacsonyabb sebességet állítaná 
elő
fékezéssel. Ez nem annyira jó, mert durva fékezéseket meg gyorsításokat 
követne
el, hacsaknem a sebességeltérésektől is függene az áram. De ez elég nehezen
lenne megszokható, szóval én a gáz állásától az áramot tenném függővé, a
sebesség legyen a sofőr dolga, meg a lehetőségeké persze.

hjozsi



További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról