[Epitesz-barkacs] CO2 okossag a hirekben

Varga Tibor vti61 at freemail.hu
2011. Jan. 3., H, 14:54:57 CET

Sziasztok! jhidvegi <jhidvegi at gmail.com> írta:

> [...]
> legyőzni. Nehezen tudok akkora víznyomást elképzelni a pince és a szabad levegő között, amekkorát a mustgáz,vagyis a must erjedésekor keletkező széndioxid nem tud legyőzni.Szoktam elrakni mustot ásványvizes pet palackba.Mivel nem 1-2 darabot, így nem fogy el mielőtt elkezdene forrni.No meg a murcit is szeretem. :-) Szóval jártam úgy, hogy a 1,5l-es pet palack alakja kissé megváltozott a must erjedése közben.A térfogata is megnőtt. Érzésem szerint 2-4 dl-el is nagyobb lett.A normál üdítős pet palackokban a normál nyomás, úgy tapintásra szerintem 4-8 szorosa lehet alégköri nyomásnak. A megduzzadt pet palack tapintásra üveg keménységű volt. Más:A http://www.kfki.hu/chemonet/hun/teazo/erjedes/erjedes.html oldalon találtam egy képletet: C6H1206=2C2H5OH+2CO2
szôlôcukor alkohol széndioxidgáz
180 g 92 g 88 g = 44.8
norm liter
 Ahhoz, hogy normális bor erjedjen, minimum 180g cukornak kell a must egy literjében lenni.Vagyis egy 200l -es hordóból az erjedés során 200 x 44,8 liter, ami kerekítve 9 köbméterszéndioxid keletkezik. Mivel az erjedés leghevesebb része kb 2-3 napig tart, hanem temperáljuk a mustot, akkor hasráütéses módon becsülve 2 nap alatt kb 8 köbméterszéndioxidot kell a slagnak kivezetnie.Ha ilyen 200 literes hordóból csak 10 darab van a pincében, akkor én nem merném agáz elvezetését fél collosnál vékonyabb egyetlen csőre bízni. Mert vékonyabb cső esetén nagyobb eséllyel nyomjaszét valahol a csatlakozást a gáz. Üdv. Tibi