[Epitesz-barkacs] CO2 okossag a hirekben

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Jan. 5., Sze, 16:30:17 CET

Varga Tibor wrote:
> Sziasztok! Józsi!Tőled tanultam, hogy sok mindennek számoljak utána.
> Amikor előző levelem megírtam, akkor egy régi emlékre hagyatkoztam.Kb
> 20 éves lehettem, amikor valami kiállításon egy orvostanhallgató
> megmérte a vitálkapacitásom.Vagyis, hogy mekkora térfogatú levegőt
> vagyok képes kifújni.Nem időre, hanem összesen.Ha jól emlékszem 4
> liter körül volt, de lehet, hogy kevesebb.Én többre számítottam, mint
> amennyit mért.

Az lehet, hogy nem 5 liter vagy ilyesmi, de próbáld ki, hogy egy sokkal kisebb
levegőadagot kifújsz hirtelen. Előre adj magadnak egy időjelet, pl nézel valami
másodpercmutatót, és kopogsz az asztalon kb megfelezve a másodpercet. Meg fogsz
talán lepődni, hogy azt a 3 litert milyen gyorsan ki tudod fújni. Talán még
orron keresztül is, csak lehet, hogy kell hozzá zsebkendő.

Szóval én nem a vitálkapacot boncolgattam, hanem a max térfogatáramot. Mert ugye
végülis ez a CO2 kiáramlás ezzel függ össze.

Lufi felfújásában lehet, hogy tévedtem, olyat már marha régóta nem csináltam.

> Nem vitatom, hogy
> képes vagy ennyit átfújni 1 másodperc alatt egy slagon, csakarra
> szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy az emberek nagy része
> képtelen erre.

Hát pedig pont arra akartam jutni, hogy az emberek nagyrésze elég nagy légáramra
képes.

Itt vannak adatok is:
http://szotejegyzet.atw.hu/jegyzet%20elsoproba/elettan/legzes.doc
_________________________
  a.. Légzési ellenállás másik mutatója: kilégzési csúcsáramlás (peak
exspiratory flow =PEF)
    a.. azt a legnagyobb sebességet adja meg, amivel a levegőt ki tudjuk
lélegezni
    b.. könnyen mérhető, beteg állandóan kontrolálni tudja állapotát
    c.. normálértéke a magasságtól függ
    d.. 120 cm 215 l/min
170 cm 450 l/min

180 cm 500 l/min

(magasság (cm)-80)x5
És akkor még nem beszéltünk a tüsszentésről. :-) 150-160km/h (legyen 42m/s)
légsebességekről lehet olvasni. Ha az orrnyílásokat 7mm/darabra és kerekre
vesszük, akkor a keresztmetszet 77mm2, azaz 420dm*77e-4dm2=3,2 liter jön ki.
Tehát 3,2 liter/s a térfogatáram.

Próbálkoztam nylonzacskó felfújásával, tényleg nem lesz az a lufi 20 centi
átmérőjű, de 15 simán. Ez kb fél másodperc, hasonló jön ki a tüsszentéshez.
Tüsszentésben viszont gyakorlott vagyok, biztos, hogy ennél intenzívebb.

Na szóval lehet, hogy számszerűen nem jó, amit írtam, de a közelében van. Kinél
több, kinél kevesebb.