[Epitesz-barkacs] 3 lany halala
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
2011. Jan. 17., H, 08:11:06 CET
Az imént hallottam egy olyan riportot, amiben egy pont ilyen témában szakember
fizikust szólaltattak meg. Pont ugyanazokat mondta el, amikről már volt szó,
Olyasmit regélt, hogy teljesen mindegy, milyen okból elég, ha néhány ember
határozottan elindul valamilyen irányban. Ez akár irracionális ok is lehet.
Ilyen tömegben az információhiány alavető jellemző szokott lenni. Meglátják az
emberek a célirányosan meginduló akár 5-10 embert, és azon az alapon, hogy ők
biztos tudnak valamit, ösztönösen ugyanarra kezd mozogni másodperceken belül
akár többszáz ember is.
Innen jön az a probléma, ha ez az irány pl a kijárat, és annak az
átbocsátóképessége nem túl nagy, akkor egy-két ember elesése is már
előállíthatja a problémát. Helyi szűkületet teremt, ami mellett már ugyanúgy
képtelen elmenni a tömeg, és mivel az elől lévők látják, hogy nincs baj, ők ki
tudnának normálisan menni, de a hátulról jövők nagy nyomása ezt eleve
akadályozza. Az elesők miatti szűkületben fellépő torlódásban emberek esnek
egymásra. Aszonta, hogy 5-6 ember egymásra esésekor már akkora nyomás lehet az
alul lévőkön, hogy fulladásos halál következhet be. Modellezték is a dolgot
ezzel foglalkozó kutatók.
Amikor a riporter rákérdezett arra, hogy van-e megoldás, olyasmit mondott, hogy
a tömeget akadályokkal visszább fékezni lehet - paradox módon.
Innentől én: Ha tehát lennének hirtelen odakerülő mesterséges akadályok, amik a
hátulról jövők nyomását mérsékelni tudják, akkor az elől lévők sokkal
gördülékenyebben tudnának kijutni.
Szóval nekem úgy tűnik, hogy a dolog mégiscsak építészeti kérdés, de nem abban
az értelemben, hogy ha történik valami, akkor felelősöket kell keresni, hanem
hogy az események kapcsán az építészek folyamatosan tanulhatnak, és
alkalmazhatnak akár dinamikus megoldásokat is. Egy hülye ötlet: ha van egy nagy
tér egy bejárat előtt, vagy van egy hosszabb odavezető út (lépcsőház,
mittudomén), akkor meg lehetne csinálni, hogy a padlóból lassan kiemelkednek
oszlopszerű tünemények, felfúvódó akármik, amiket meg kell kerülni... Ha elég
sok ilyen szűkület keletkezik hirtelen mindenütt, ahol a tömeg mozogni akarhat,
akkor sok kisebb lokális nyomás jön létre, ami nem tud veszélyes mértékűre
növekedni, és kellően lefékezi azt a tömeget, ami a kijáratnál létrejönne, ha
minden akadály nélkül nyomódik előre a tömeg.
Ugyanígy nem kell felelősségre vonni valakit, aki először tervezett olyan hidat,
ami beleng erős szélben. Lehet, hogy akkor még nem ismerték ezt a jelenséget.
Aki ma tervezne ilyet, azt már felelőséggre lehetne vonni. De nem akkor, amikor
sokan meghalnak, hanem amikor a vizsgálatok még az átadás előtt erre rámutatnak.
Vagyis: ha ebben a west-balkán épületében nem megfelelők a viszonyok, miután már
ismertek voltak netán a jelenségek, akkor azok, akik anno engedélyezték, hogy
szórakozóhelyként funkcionáljon ez az egész objektum, és már akkor ismertek
voltak ezek a jelenségek, azokat is felelősségre lehetne vonni, amiért ezeket a
fent emlegetett akadályokat, tömegfékező elemeket nem látván engedélyezték a
működést.
Az egy baromság, hogy a befogadóképességet a racionáisnak a tizedére, századára
korlátozva engedélyezik azért, mert "abból baj nem lehet", aztán a szokások
(racionális alapon) ezt messze felülmúlják. Ilyen alapon a távvezetékeket is
lehetne alacsonyra tenni, és előírni, hogy csak kúszva szabad alattuk
közlekedni, és ha valaki mégis feláll, és a karját is felnyújtja, ezért halálos
áramütést kap, azt megvádolni, hogy nem tartotta be a szabályokat, vagy a
forgalomirányító túl magas embereket engedett a távvezetékek alá, tehát le lehet
sittelni. Pedig a racionális az, hogy az emberek állva fognak közlekedni, és nem
lehet kizárni, hogy felemelik a kezüket bármiért is.
Mitagadás, nagyon rühellem a hatóságok hozzáállását ezekhez a dolgokhoz. Mindig
az előírások, a kiafelelős a téma ahelyett, hogy egy-egy ilyen esetből okulva a
megoldások felé mennének. Most is az hangzik el, hogy nagy erőkkel nekiugranak
az összes szórakozóhely megfingatásának, szarrá ellenőrzésének. Pl az A38-on
lehet, hogy hosszú ideig nem lesz rendezvény (szerintem persze).
hjozsi
További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról