[Epitesz-barkacs] 3 lany halala

vajk fekete halaloszto at yahoo.co.uk
2011. Jan. 17., H, 11:45:51 CET


lattam olyan szimulaciokat, hogy terem, benne emberek sokan, egy darab nem tul 
szeles ajto. egyszerre mindenki elindul az ajto fele, es probal kijutni. akik 
oldalt kerulnek az ajtohoz (az ajtofelfahoz), azokat a falnak fogjak nyomni.

ha az ajtoval szemben kozepre tettek egy oszlopot, es kozeprol nem lehetett 
kimenni, hanem az oszlopot kerulni kellett valamerrol, akkor sokkal kisebb volt 
az atlagos nyomas, es hamarabb is urult ki a terem.

vajk



________________________________
From: jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>
To: Amatőr építészek és barkácsolók klubja <epitesz at lists.javaforum.hu>
Sent: Mon, 17 January, 2011 8:11:06
Subject: Re: [Epitesz-barkacs] 3 lany halala

Az imént hallottam egy olyan riportot, amiben egy pont ilyen témában szakember 
fizikust szólaltattak meg. Pont ugyanazokat mondta el, amikről már volt szó,

Olyasmit regélt, hogy teljesen mindegy, milyen okból elég, ha néhány ember 
határozottan elindul valamilyen irányban. Ez akár irracionális ok is lehet. 
Ilyen tömegben az információhiány alavető jellemző szokott lenni. Meglátják az 
emberek a célirányosan meginduló akár 5-10 embert, és azon az alapon, hogy ők 
biztos tudnak valamit, ösztönösen ugyanarra kezd mozogni másodperceken belül 
akár többszáz ember is.

Innen jön az a probléma, ha ez az irány pl a kijárat, és annak az 
átbocsátóképessége nem túl nagy, akkor egy-két ember elesése is már 
előállíthatja a problémát. Helyi szűkületet teremt, ami mellett már ugyanúgy 
képtelen elmenni a tömeg, és mivel az elől lévők látják, hogy nincs baj, ők ki 
tudnának normálisan menni, de a hátulról jövők nagy nyomása ezt eleve 
akadályozza. Az elesők miatti szűkületben fellépő torlódásban emberek esnek 
egymásra. Aszonta, hogy 5-6 ember egymásra esésekor már akkora nyomás lehet az 
alul lévőkön, hogy fulladásos halál következhet be. Modellezték is a dolgot 
ezzel foglalkozó kutatók.

Amikor a riporter rákérdezett arra, hogy van-e megoldás, olyasmit mondott, hogy 
a tömeget akadályokkal visszább fékezni lehet - paradox módon.

Innentől én: Ha tehát lennének hirtelen odakerülő mesterséges akadályok, amik a 
hátulról jövők nyomását mérsékelni tudják, akkor az elől lévők sokkal 
gördülékenyebben tudnának kijutni.

Szóval nekem úgy tűnik, hogy a dolog mégiscsak építészeti kérdés, de nem abban 
az értelemben, hogy ha történik valami, akkor felelősöket kell keresni, hanem 
hogy az események kapcsán az építészek folyamatosan tanulhatnak, és 
alkalmazhatnak akár dinamikus megoldásokat is. Egy hülye ötlet: ha van egy nagy 
tér egy bejárat előtt, vagy van egy hosszabb odavezető út (lépcsőház, 
mittudomén), akkor meg lehetne csinálni, hogy a padlóból lassan kiemelkednek 
oszlopszerű tünemények, felfúvódó akármik, amiket meg kell kerülni... Ha elég 
sok ilyen szűkület keletkezik hirtelen mindenütt, ahol a tömeg mozogni akarhat, 
akkor sok kisebb lokális nyomás jön létre, ami nem tud veszélyes mértékűre 
növekedni, és kellően lefékezi azt a tömeget, ami a kijáratnál létrejönne, ha 
minden akadály nélkül nyomódik előre a tömeg.

Ugyanígy nem kell felelősségre vonni valakit, aki először tervezett olyan hidat, 
ami beleng erős szélben. Lehet, hogy akkor még nem ismerték ezt a jelenséget. 
Aki ma tervezne ilyet, azt már felelőséggre lehetne vonni. De nem akkor, amikor 
sokan meghalnak, hanem amikor a vizsgálatok még az átadás előtt erre rámutatnak.

Vagyis: ha ebben a west-balkán épületében nem megfelelők a viszonyok, miután már 
ismertek voltak netán a jelenségek, akkor azok, akik anno engedélyezték, hogy 
szórakozóhelyként funkcionáljon ez az egész objektum, és már akkor ismertek 
voltak ezek a jelenségek, azokat is felelősségre lehetne vonni, amiért ezeket a 
fent emlegetett akadályokat, tömegfékező elemeket nem látván engedélyezték a 
működést.

Az egy baromság, hogy a befogadóképességet a racionáisnak a tizedére, századára 
korlátozva engedélyezik azért, mert "abból baj nem lehet", aztán a szokások 
(racionális alapon) ezt messze felülmúlják. Ilyen alapon a távvezetékeket is 
lehetne alacsonyra tenni, és előírni, hogy csak kúszva szabad alattuk 
közlekedni, és ha valaki mégis feláll, és a karját is felnyújtja, ezért halálos 
áramütést kap, azt megvádolni, hogy nem tartotta be a szabályokat, vagy a 
forgalomirányító túl magas embereket engedett a távvezetékek alá, tehát le lehet 
sittelni. Pedig a racionális az, hogy az emberek állva fognak közlekedni, és nem 
lehet kizárni, hogy felemelik a kezüket bármiért is.

Mitagadás, nagyon rühellem a hatóságok hozzáállását ezekhez a dolgokhoz. Mindig 
az előírások, a kiafelelős a téma ahelyett, hogy egy-egy ilyen esetből okulva a 
megoldások felé mennének. Most is az hangzik el, hogy nagy erőkkel nekiugranak 
az összes szórakozóhely megfingatásának, szarrá ellenőrzésének. Pl az A38-on 
lehet, hogy hosszú ideig nem lesz rendezvény (szerintem persze).

hjozsi 
_______________________________________________
Epitesz mailing list
Epitesz at lists.javaforum.hu
http://lists.javaforum.hu/mailman/listinfo/epitesz



      
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://lists.javaforum.hu/pipermail/epitesz/attachments/20110117/7b72f9fb/attachment.html>


További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról