[Epitesz-barkacs] kulloskerek
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
2011. Jan. 18., K, 10:56:24 CET
vajk fekete wrote:
> a regi egysebesseges bringakon jobbrol van a lanckerek, balrol meg a
> szelessegenek megfeleloen tavtarto van. a kullozes azonos a ket
> oldalon.
>
> a modern valtos bringakon jobbrol egy csomo lanckerek van, ami tokre
> szeles. ezert jobbrol rovidebbek a kullok, es a kullozes kupossaga
> kisebb mint balrol. ezert a jobboldaliak sokkal feszesebbek.
Aha. Ezt nem tudtam, érdekes megoldás.
> a bringan a felni egyaltalan nem merev. csak a kullok tartjak
> kereken. tehat amikor terhelem a tengelynel, akkor az alja
> midnenkeppen be akar nyomulni, amihez az oldalanak szelesednie
> kellene. de nem tud, mert a vizszintes kullok huzzak befele.
Ez világos, de ettől nem jön létre függőleges erő. Max attól, hogy a függőleges
küllőkre ható erők változnak meg: az alsóké csökken, a felsőké (akár az összes
többivel együtt) nő.
Nem biztos, hogy tojás alakú akar lenni. Simán csak olyasmit kéne belegondolni,
hogy a talaj nyomása hatására be akar lapulni a körcikk alakú felnirész, ami
miatt egy széttolóerő jön létre, ez aztán egyenletesen megfeszíti az összes
többi küllőt, nem csak a vizszintesen állókat. Tehát ezek úgy érzik, mintha
megnőtt volna a felni kerülete, ezzel az átmérője.
Ezért aztán azt se nagyon tartom hihetőnek, hogy a küllőket nagyon eltérő erővel
meg lehet húzni. Ha különböző erővel vannak meghúzva a küllők, akkor
eldeformálódik a felni, nem?
Persze az lehet, hogy két, egymáshoz jó közel levő küllő ereje különbözik, mert
azért a felni nem teljesen hajlékony, valamekkora merevsége csak van, nem? Az
erőkülönbséget csak ez a merevség képes felvenni.
hjozsi
További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról