[Epitesz-barkacs] kulloskerek

vajk fekete halaloszto at yahoo.co.uk
2011. Jan. 18., K, 10:43:19 CET


a regi egysebesseges bringakon jobbrol van a lanckerek, balrol meg a 
szelessegenek megfeleloen tavtarto van. a kullozes azonos a ket oldalon.

a modern valtos bringakon jobbrol egy csomo lanckerek van, ami tokre szeles. 
ezert jobbrol rovidebbek a kullok, es a kullozes kupossaga kisebb mint balrol. 
ezert a jobboldaliak sokkal feszesebbek.

a bringan a felni egyaltalan nem merev. csak a kullok tartjak kereken. tehat 
amikor terhelem a tengelynel, akkor az alja midnenkeppen be akar nyomulni, 
amihez az oldalanak szelesednie kellene. de nem tud, mert a vizszintes kullok 
huzzak befele.


vajk



________________________________
From: jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>
To: Amatőr építészek és barkácsolók klubja <epitesz at lists.javaforum.hu>
Sent: Tue, 18 January, 2011 10:24:36
Subject: Re: [Epitesz-barkacs] kulloskerek

vajk fekete wrote:
> Ugy tippelem, hogy az tortenik hogy a kerek tojas akar lenni. A
> kullok meg nem engedik. Tehat az oldalsokon lesz nagy terheles.

Nem olyan egyszerű ez. Nem sikerült rámoccanni a dologra, pár percet próbáltam.

Összességében kénytelen-kelletlen, de a talajtól jövő erőt a tengely felé csak a 
fölső küllők ereje, meg az alsó küllők erejének a lecsökkenése okozhatja. A 
vizszintesen állók ereje változhat ugyan, de azok nemigen vesznek részt a teher 
átadásában.

Autónál még érdkesebb: Nyúlás ellen a gumiban vannak textil- vagy acélszálak. A 
felfújás hatására ezek kifeszülnek, és jelentős erők jönnek létre.
Amikor a járgány rátehénkedik a felni segítségével a felfújt gumin keresztül a 
talajra, akkor a légnyomás akár meg is nőhet, de a felnire ez egyformán, 
körkörösen hat, a felület nagysága se változik, tehát a levegő nem tud az autón 
emelni, legalábbis a felnire hatva nem.

Ellenben az alsó radiális szálak terhelése lecsökkenhet, a többié a nyomás enyhe 
növekedésétől megnő, és eredőben létrejön az emelőerő.

A futófelületen menő tangenciális szálak csak arra kellenek, hogy kvázi henger 
alakú lehessen a kerék, ezért a futófelület terhelése széltében kb egyforma 
legyen.

> Amugy azert is a hajtasoldali torik, mert az eleve sokkal jobban meg
> van feszitve, mert a hatso kerek aszimmetrikus. Mondjuk a campingnel
> pont nem.

Ez alatt mit kell érteni, hogy a hátsó kerék aszimmetrikus?
A nyomatékot nem az viszi át, hogy a küllők kicsit kereszben is állnak?
Szerintem a hátsó kerék terhelése nagyobb, mert arra tehénkedik rá jobban a 
emberke, nem?

hjozsi 
_______________________________________________
Epitesz mailing list
Epitesz at lists.javaforum.hu
http://lists.javaforum.hu/mailman/listinfo/epitesz



      
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://lists.javaforum.hu/pipermail/epitesz/attachments/20110118/a4a6ca00/attachment.html>


További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról