[Epitesz-barkacs] Jégverem

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Jan. 26., Sze, 00:04:50 CET

(G)feri wrote:

> Csak  a  téli  hideg  elrakására gondoltam nyárra, az adta az ötletet,
> amit  későbbi  hozzáazólásokban  más  is  leírt, hogy gyerekkoromban a
> Velencei  tó,  ill.  a Balaton mellett sűrűn lehetett látni jégvermet.
> Gyakorlatilag    egy jókora  bombatölcsért   kibéleltek   vastagon
> náddal,
> telehordták a legnagyobb hidegben  felfűrészelt  jéggel  és  a  verem
> tetejét  is  vastagon
> lefedték  náddal.  Állítólag  még július - augusztusban  is  ellátta
> jéggel a
> pl. éttermet-hentesboltot.

Na igen, de mekkora is egy bombatölcsér?
A méret marhára számít, mert - azonos alak esetén - a méret harmadik hatványával
nő a térfogat meg a tömeg, és csak a másodikkal a felület. Miközben még belül is
jelentős a hőszigetelés, a jég rosszul vezeti a hőt.

> Visszatérve  az  elgondolásomra,  nyaranta  max.  2  hét  az az
> időszak  amikor a
> (háló)szobánkban  a  meleg  már  zavar  éjjel az alvásban. Erre az
> időszakra
> kellene  cca.  5  fokkal  legalább  itt  csökkentenem a hőmérsékletet.

Erre jó, amit írtam a gödörről, aminek megadtad a méretét.

> Közben  most gondoltam egy olyan téli megoldásra is, hogy a volt
> emésztőben
> kialakított   hőszigetelt 10m3-es  tartályban   normál   víz  lenne,
> amit  a
> benne  kialakított  "radiátor"  hűtene le télen. Csak a radiátorban
> lenne
> fagyálló  és a hideget valamilyen megoldással

Pont ezt írtam én is. :-) Csak ügyesen kell becsövezni a tárolót. Nem jó a
belemerített radiátor, mert a jég rossz hővezető, tehát nem tudnád jól
kihasználni, amikor kellene. Akár műanyag kertislaggal vagy pvc csövekkel is be
lehetne hálózni a tartályt.

> vagy  más technikával  nyerné  a  szabadból  és  átadná a tartálynak.
> Emellett  nagy  hidegben  az  "emésztő"  teteje is nyitva lenne, tehát
> onnan  is  kapna  lehűtést.

Á, azt nem érdemes, mert rásüthet a nap is, meg hát bele is eshet valaki.

> A  másik, az előzőtől független,  mellesleg csak megemlített puffer
> tartály esetében csak max.
> fél napos hőtárolásra gondoltam.

Az viszont már nem olyan nagy. Ezeket el szokták helyezni bent a lakásban. Már
itt is volt róla szó, még képre is emléxem, valami csigalépcső járta körül...
Sok megoldás van. 1-2 m3 már elég sok esetben egy egész napi hő tárolására.

> Mindenképpen kell valamilyen tartályt
> beépítenem,  mert  a  kazánomban a hulladékfa a nagy tűztér miatt csak
> úgy   ég   jó   hatásfokkal,  ha rendesen meg van rakva, plusz gyorsan
> leég.

Igen. Most jut eszembe, hogy volt is itt egy ilyen téma nem is rég, amiben ügyes
megoldások kerültek szóba arra, hogy ha hazajön a gazda, befűt, először a
lakásba megy a hő, aztán amikor ott már okés a hőfok, akkor megy a tartályba,
aztán ha már leégett a tűz, és kell a lakásban, akkor a tartályból megy oda.
Szivattyúk, hőfokérzékelők... Tök jó dolog megcsinálni is, meg használni is
biztos. Nemtom, megvalósult-e.

> Ezek a puffertartályok
> elég  drágák,  meg  nagyobbat  csak  épületen kívűl tudnék elhelyezni,
> akkor  meg  mi lenne ha ásnék egy nagyobb vízóra akna méretű   gödröt,
> felfalaznám  vagy  betonoznám,  hungarocellel  szigetelném,  fóliával
> vízzáróvá tenném

Hááát, elég bizonytalannak tűnik, de ha nem fóliával, hanem pl pvc lemezzel
ragasztva, vagy pp-vel hegesztve, az már jobbnak tűnik. Na de itt ám elég forró
lehet a tároló, akár 80 fok is.

A házadtól függ, mekkora tartály kell. Lehet, hogy kiszuperált 200 literes
bojlerekből is megoldható. Vagy összeállítható vaslemezből hegesztéssel, és ez
volna belesüllyesztve a földbe hőszigetelten. Ha körbehajlított a vaslemez,
akkor megáll magától is pl pincében, ha van. Sík lapja lehet alul, amin
felfexik, felül meg pláne nincs különösebb terhelés, szóval nem borzasztó nehéz
megcsinálni. (Awi hegesztés esetén koracélból is lehet. :-) )

> ma megtaláltam a régi kb. 150-200 literes szögletes olajtartályunkat a
> padláson,  még  az  olajkályhás  időkből. Azt beburkolom hungarocellel
> hátha  elég  lesz  puffernek,  persze  ez csak arra elég esetleg, hogy
> tüzelés alatt ne forrjon fel a kazánban a víz.

szerintem nem elég, de ki lehet számítani.