[Epitesz-barkacs] Jégverem

(G)feri mekk-elek at freeweb.hu
2011. Jan. 25., K, 23:29:39 CET

jhidvegi!

2011. január 25., 11:35:30, írta:

> Sajnos egyik irány se járható. Mármint a téli hideg ilyen elrakása nyárra,
> illetve a nyári hő elrakása télre.

> Egyrészt nagyon kicsi az a hőmennyiség, amiről szó van - ahhoz képest, amennyire
> szükség van egy idényben.

Csak  a  téli  hideg  elrakására gondoltam nyárra, az adta az ötletet,
amit  későbbi  hozzáazólásokban  más  is  leírt, hogy gyerekkoromban a
Velencei  tó,  ill.  a Balaton mellett sűrűn lehetett látni jégvermet.
Gyakorlatilag    egy jókora  bombatölcsért   kibéleltek   vastagon   náddal,
telehordták a legnagyobb hidegben  felfűrészelt  jéggel  és  a  verem  tetejét  is  vastagon
lefedték  náddal.  Állítólag  még július - augusztusban  is  ellátta  jéggel a
pl. éttermet-hentesboltot.

Visszatérve  az  elgondolásomra,  nyaranta  max.  2  hét  az az időszak  amikor a
(háló)szobánkban  a  meleg  már  zavar  éjjel az alvásban. Erre az időszakra
kellene  cca.  5  fokkal  legalább  itt  csökkentenem a hőmérsékletet.
Közben  most gondoltam egy olyan téli megoldásra is, hogy a volt emésztőben
kialakított   hőszigetelt 10m3-es  tartályban   normál   víz  lenne,  amit  a
benne  kialakított  "radiátor"  hűtene le télen. Csak a radiátorban lenne
fagyálló  és a hideget valamilyen megoldással vagy a kinti medencéből,
vagy  más technikával  nyerné  a  szabadból  és  átadná a tartálynak.
Emellett  nagy  hidegben  az  "emésztő"  teteje is nyitva lenne, tehát
onnan  is  kapna  lehűtést. Nyáron ugyanez a hőszigetelt tartályba süllyesztett
jókora  radiátor  hőcserélőként  a benne keringő fagyállót bevezetve a
lakásban  felszerelt  akár ventillátoros autóradiátorba  átadná  a  hideget  a lakás
hűtésére.   Na,   ez   már  megvalósíthatóbb  megoldásnak  tűnik,  pl.
kútklímával  párosítva  :).  A  kútklímát  mindenképpen  tervezem idén
kipróbálni.

A  másik, az előzőtől független,  mellesleg csak megemlített puffer tartály esetében csak max.
fél napos hőtárolásra gondoltam. Mindenképpen kell valamilyen tartályt
beépítenem,  mert  a  kazánomban a hulladékfa a nagy tűztér miatt csak
úgy   ég   jó   hatásfokkal,  ha rendesen meg van rakva, plusz gyorsan
leég. Úgy meg nagyobb a  hője,  mint  amit  a radiátorok le tudnak adni. Ezek a puffertartályok
elég  drágák,  meg  nagyobbat  csak  épületen kívűl tudnék elhelyezni,
akkor  meg  mi lenne ha ásnék egy nagyobb vízóra akna méretű   gödröt,
felfalaznám  vagy  betonoznám,  hungarocellel  szigetelném,  fóliával
vízzáróvá tenném és ezt használnám akár egy plusz szivattyúval puffertartálynak a kazánhoz. Ha nem
válik   be,  legfeljebb  jó  lesz  krumpliveremnek  :). Mellesleg pont
ma megtaláltam a régi kb. 150-200 literes szögletes olajtartályunkat a
padláson,  még  az  olajkályhás  időkből. Azt beburkolom hungarocellel
hátha  elég  lesz  puffernek,  persze  ez csak arra elég esetleg, hogy
tüzelés alatt ne forrjon fel a kazánban a víz.

Feri