[Epitesz-barkacs] Jégverem

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Jan. 25., K, 15:56:01 CET

vajk fekete wrote:
> a modelled alkalmas ra hogy nagy kuzdes nelkul mgsaccold jegre?

Tudom, hogy túl sokat irkáltam, de ott van jégre is, ha nem is a 100m3-es, hanem
a kérdezett méretben.

> nagyobb a tarolt ho, mert a fagyasho is jatszik
> nem keveredik
> rosszabb a hovezetese mint a viznek

Ezek a problémák vannak, igen. Lehet, hogy lágyabb pvc csövekkel kéne
orrba-szájba behálózni az egész tartályt, és magána a tartálynak is elég
rugalmasnak kell lennie ahhoz, hogy kibírja a jég okozta deformációt. Tehát pl
nem lehet sarkos, csak ívelt, de ez megoldható.

És persze átgondolandó a jégkásás módi is. Erre sok konkrét ismeretem nincs,
csak már tapasztaltam, hogy amikor az autóban nem volt elég a fagyálló, akkor a
lé grízesedik, egyszerűen nem tömbökben, hanem kis szemcsékben válik ki a jég
gondolom tiszta vízből, a maradék meg töményedik, ahogy hül a cucc. Ez rosszabb
lenne, mint a tiszta jég, de végig kvázi folyékony marad az egész, és nem nyom
szét semmit. A becsövezés ekkor is kell, de már lehet kemény, merev is a
csőrendszer, és sokkal ritkább is elég lenne.

Azért megmondom őszintén, hogy engem nem annyira a hűtés része érdekelne, mint a
fűtés része. Fűtésre meg nemigen tudok olyan anyagról, ami tudomisén 50...80 fok
táján lenne olyan baromi nagy olvadáshőjű, mint a víz 0 fokon. Viszont a víz
elég nagy fajhőjű, és ha valakinek van pénze bazinagy hőszigetelt tartályra akár
a ház alá, akár a házba bele, az rakhat el nyári hőt télire legalább részben
fedezendő a téli fűtési energiát. A megtérülés az energiaárak növekedésével meg
a cuccok beruházási és üzemeltetési költségeivel egyre javulna. (Dráguló gáz és
egyéb energiahordozó, drága készülékek, drága kémény, állandó hatósági
csesztetés és fizetgetés....)

Ha valaki maga tud ilyen tartályt készíteni, annak szerintem hamar megtérülhet.
A bojlerek sokasága szerintem vakvágány.