[Epitesz-barkacs] szobatermosztát

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Jan. 26., Sze, 17:03:28 CET

szepygab at gmail.com wrote:

> Én nem tanultam szabályozástechnikát, így csak a nevét ismerem A PI,
> PID, FUZZY vezérléseknek. Anélkül, hogy nagyon elmerülnénk benne,
> felhasználói szempontból van érdemi különbség?

Ezt majd más, én csak tökegyszerű modellen a lényeget:
Van egy sima műveleti erősítőd, amit visszacsatolsz többféle elemmel.

1. Ha csak egy ellenállással, akkor ugye a bemenőjelből valamilyen arányossági
tényező alapján csinál kimenőjelet. Ez a P tiszán. (Proporcionális, tehát
arányos).

Ez sosem tök pontos, ha szabályozókörben van, mindig van hiba.

Ha a visszcsatoló ellenállással sorban van egy kondi is, akkor
arányos-integráló. Ez már ki tudja elvileg a hibát nullára küszöbölni. (PI)

Ha még kondi is van a körben valahogy, akkor lesz D (differenciáló) tag is a
visszacsatolásban, ez annyiban lehet jobb a PI-nél, hogy talán gyorsabban áll rá
a kívánt értékre, vagy kiküszöböl (vagy éppen előidéz :-) ) nemkívánt
lengéseket.

A fuzziban ezek az elemek vannak, de úgy, hogy a rendszert leteszteli valahogy a
cucc, és utólag kiszámolja, hogy a P I és D tagokat mekkorára válassza, hogy
pontos, lengésmentes, gyors beállású legyen a végén.

Pl van itt egy ilyen hőfokszabályozó, aminek van olyan gombja, hogy na most
tanulni akar. (Az elnevezésére már nem emléxem.) Ekkor bambán bekapcsolja a
fűtést, aztán amikor fölé megy a beállított értéknek, akkor kikapcsolja, persze
túllendül, aztán elkezd hűlni a melegített cucc, a beállított értéket átlépve
újra bekapcsol. Ezalatt végig méri a dolgokat, és kitököli a procija, hogy mi
legyen a tuti. Ha megvan, elalszik benne egy led, onnantól megy a halálpontos
szabályozás. Elképesztő dolgokra képes. Egyszer próbáltam utánozni kézzel úgy,
hogy néztem a hőmérsékletet, és úgy kapcsolgattam, ahogy ő szokott, de ég és
föld, tök rosszul sikerült. (Hűtőbordába szorított páka, és tőle pár centire
odaszorított hőfokérzékelő volt a tesztalany. Viszonylag nagy időállandók,
holtidők, én képtelen voltam lekezelni, neki sikerült.)

Hogy aztán ez hogy van a lakásfűtéseknél, azt nemtom, de szerintem ott még egy
natúr kétpontszabályozó is jól működik, ha kicsi a hiszterézis. :-) Persze ez az
előre fűtés időre más tészta. Na meg ha padló- és/vagy falfűtés van, és 20 tonna
a felmelegített anyag, akkor megintcsak értelme keletkezik a ennek a fizzi
szörpnek. :-)