[Epitesz-barkacs] szobatermoszt??t

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Jan. 28., P, 15:43:40 CET

> Sziasztok! Józsi! Már nem emlékszem, hogy írtad-e a páka tömegét és a
> páka tömegét.

Nem a páka tömege itt a lényeg, hanem az a rész, amit a páka felmelegített, az
nagyobb tömegű. Itt az volt a kellemetlen szabályozástechnikai szempontból, hogy
egy nagyobb hőellenállású rész kötött össze két tömegrészt. Mert hogy a
hűtőborda nagyon nem egy hőmérsékletű.

> nagyon vacak viszont teremtettél a szabályzó számára. Viszont az
> említett Honeywell termosztátok úgy működnek, hogy ki-be
> kapcsolgatnak.Beállítható, hogy óránként, ha jól emlékszem 6 vagy 12
> érték.Ebből arra következtetek, hogy amikor kicsi a szabályozási kör

Jaa, én nem ilyennel próbáltam a dolgot, hanem egy olyannal, ami akár
másodpercen belül is kapcsol.

> hibajele, akkor isbekapcsol, de csak rövid időre. Így tudom
> elképzelni, hogy az általad végzett kísérletnélis sikerült olyan
> kitöltési tényezőt találnia a hőmérséklet szabályzónak,
> amibiztosította, hogy ne lengjen be.

tök változott a kitöltési tényező. Nekem úgy tűnt, hogy összevissza kapcsolgat.
Az érdekes az volt, hogy aztán megpróbáltam átvenni a szabályozó szerepét, hogy
majd én nézem a hőmérsékletet, és kapcsolgatok. Hát akkora kilengéseket sikerült
elkövetni, hogy ihaj. Aztán megint odaadtam neki a feladatot, és hamar leapadtak
a kilengések.

> érzékelő reagál a hőmérsékletre.Igaz ez elhanyagolható a többi
> időállandóhoz képest.

A kísérletemben nem nagyon hanyagolható el, mert a pt100 egy csőben volt, ami
nem valami kiváló hőkontaktusban volt a hűtőbordával. Szóval már a cső is
vacakul vette át a hőt, benne meg lötyögött a pt100, szóval lehet, hogy ez nem
holtidő, hanem simán csak időállandó, de ez a többszörös időállandó PI-vel
bitang nehezen kezelhető le.

> tudásom,ha elbeszélgetünk róla.A fentit sem azért írtam, hogy
> kötözködjek, hanem csak az elméleti precizitás miatt.Ilyenkor jut
> eszembe olyasmi, amit már nem tudom melyik tanárom mondott, hogyazért
> is mérnök a mérnök, hogy el tudja dönteni, hogy mit szabad
> elhanyagolni és mit nem. Üdv. Tibi

Világos, és asszem én is jelentősen tévedtem a holtidőket illetően. Valószínű,
hogy simán csak diszkrét meg elosztott paraméterű időállandókról van szó.

Az elosztott paraméterű a leggázabb: tömeggel rendelkező test viszi a hőt véges
hőellenállással. Na ez nagyon gáz.