[Epitesz-barkacs] cso meretek

Dienes József dienes.jozsef at rh.uni-obuda.hu
2011. Júl. 10., V, 13:42:02 CEST

jhidvegi írta:
> Itt egy link, látszik, hogy a felhasználási helytől is függenek a
> méretek. Agyam eldobom! Még jó, hogy nem a mértékegységek függenek tőle.
> :-)

Én úgy tudom, hogy a mai "vizes" csőelnevezések (fél collos,
két collos, stb.), még valamikor az ipari forradalom idején
terjedtek el, és a csövek belső átmérőjét jelentették --- ami,
ha úgy vesszük, bizonyos szempontból még logikus is, hiszen
áramlástechnikailag az számít. A szerelvényeket, a meneteket
azonban a külső oldalra szerelték; így amikor az anyagtechnológia
és a gyártástechnológia fejlődése eredményeképpen vékonyabb falú
csöveket tudtak gyártani ugyanakkora igénybevételre, mint addig,
akkor a külső átmérőt tartották meg, és a falvastagságot vették
kisebbre. Így alakult, hogy ma egy két collos csőnek egyik
mérete sem két coll --- hacsak a hossza nem :-).

Üdv:
    Józsi