[Epitesz-barkacs] cso meretek

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Júl. 10., V, 14:30:34 CEST

Dienes József wrote:

> Én úgy tudom, hogy a mai "vizes" csőelnevezések (fél collos,
> két collos, stb.), még valamikor az ipari forradalom idején

Biztos igazad van, de az is gyanús, hogy régen se volt a csövek falvastagsága
azonos, hiszen hol kisebb, hol nagyobb nyomásokra lettek alkalmazva.
Az lehetett a balfék, aki bármikor is a cső menetére alkalmazta azt a dumát,
hogy hány collos.

Na most, ha van a menetnek is ilyen neve, akkor annak függetlennek kéne lennie
attól a cső-belsőátmérőtől, amire rávágják, hiszen akár tömör rúdra is rá
lehetne vágni.

Biztos kialakult persze, hogy minek mekkorának kellene lennie. Nekem van néhány
féle ilyen collos menetmetszőm, valószínű, hogy ez valahogy szabványosítva is
van, csak én nem tudom. Hogy aztán a menetek (pl egy fél collos) milyen csőre
vágható, az más tészta. Én alapvetően műanyagra vágtam sokszor.

Csőméretek meg jobb helyeken már mm-ben vannak, mert annyi féle van. A
nagyobbakra nem is szokás menetet vágni.