[Epitesz-barkacs] Restauralas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Jún. 2., Cs, 17:00:11 CEST

vajk fekete wrote:

> lefested 0.3mm vastagon feher festekkel. vagy lefested 0.3mm vastagon
> fekete festekkel. melyik esetben lesz sotetebb a szobaban?

Festékfüggő. Biztos olyan fehér is van, ami hátulról az üvegen át tök
fényátnemeresztő. :-)

De nem ez a lényeg, hanem arra akartam kilyukadni, hogy ha az a baj a fával,
hogy elszürkül, ha fény éri, akkor nem mindegy, hogy a fedőfesték alatt, amin át
egyáltalán nem lehet a fát látni, az szürke vagy eredeti színű, vagy milyen? Fő,
hogy egybe legyen.

Másrészt nincs kizárva, hogy a fa nem csak a fénytől szürkül, hanem az oxigéntől
is. Tehát innentől az is számít, hogy a festék mennyire zárja el az oxigéntől.

Ha meg a hőmérsékletnek is van jelentősége, akkor a fekete kifejezetten
hátrányos. Bár nem mértem, de érzésre a fekete fafelület a napon sokkal
melegebb, mint a hófehér. Aztán lehet, hogy a hófehér más tartományokban nyeli a
fényt, mint kacsa a nokedlit, akkor nem hűvösebb, tán még melegebb is.

Ez nem számít, ha a fa melegen nem öregszik gyorsabban, mint hidegen, de erről
se tudok semmit. Esetleg melegebb állapotban az oxigén hatásosabban égeti
lassan? Ezt se tudom.

Szóval van itt szempont bőven. :-) Szerintem a legfontosabb az esztétikai
szempont. :-)

Kompromisszum: feketére festeni, aztán egy fehér fedőfesték, vagy olyan szín,
amit akar a felhasználó. :-)