[Epitesz-barkacs] A Foldkozi-tenger szintcsokkentese

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Jún. 18., Szo, 19:07:54 CEST

> Ezt a negyvenet egy David Attenborough könyvben olvastam, most utána
> néztem és konkrét darabszámot nem találtam, de egy olyat igen, hogy
> az üledékben lévő só mennyiségét 50-szer többre tippelik, mint ami a
> vízben van jelenleg. A másik érdekes szám: kb. ezer év alatt teljesen
> kiszárad, ha elzárják a beáramlást.

Vagyis a sok többlet a kiszáradás alkalmával tud létrejönni.
Az már biztosnak tűnik, hogy kiszáradás nélkül van oda-visszaáramlás, és nem tér
el jelnetősen az atlanti óceán sótartalmától a földközi tengeré.

> A sómennyiség korlátozásában nem hiszek, az óceánok vize iszonyúan
> sok. Az átlagmélység 5 kilométer és nagyon nagy a felület. Ha az
> egész medencét telehordanák a sóval, az sem sokat számítana.

Azért át kéne számolni. Az óceánban valami néhány ezrelék a sótartalom. Tehát,
ha van egy nagy medence, pl a földközi tengeré, ami 100-szor kisebb, mint a
világóceán térfogata, akkor még bőven beleférne az összes só.

Nekem utánanézés nélkül is az a gyanúm, hogy nagyobb az, mint 1%.

Nna nem hagyott nyugodni, utánanéztem: bő 1000millió km3 víz van a két nagy
óceánban kb 35ezrelék sótartalommal. Vízsűrűséggel számolva ez kb 35millió km3,
de ugye sűrűbb. Az atlanti óceán térfogata meg kb 4,5millió km3, szóval nem
férne bele a só. :-)