[Epitesz-barkacs] A Foldkozi-tenger szintcsokkentese

Palasik Sandor palasik at mail.datanet.hu
2011. Jún. 18., Szo, 18:04:18 CEST

> Lehet, hogy ha sosem záródna el, akkor előbb-utóbb holttengerré, azaz
> ahhoz hasonló sótartalmúvá válna? Mert hogy a só ugye nem fogy
> semmitől se belőle, az a víz, ami a szoroson befolyik, és állandóan
> folyik, az meg csak hordja a sót bele. Ez volna talán az a
> mechanizmus, ami az óceán sótartalmát kordában tartja. Pármillió év,
> és az óceánok vize édesvízzé, de legalábbis közvetlenül ihatóvá
> válik, a földközi tengerben meg lesz egy gigászi sótelep. :-)
> Utódaink édesvíz-ellátása megoldottnak tekinthető. :-)

Ezt a negyvenet egy David Attenborough könyvben olvastam, most utána néztem
és konkrét darabszámot nem találtam, de egy olyat igen, hogy az üledékben
lévő só mennyiségét 50-szer többre tippelik, mint ami a vízben van jelenleg.
A másik érdekes szám: kb. ezer év alatt teljesen kiszárad, ha elzárják a
beáramlást.

Van egy magyar oldal a Wikipédián:

"Messinai sókrízis"

http://hu.wikipedia.org/wiki/Messinai_s%C3%B3kr%C3%ADzis

és van egy angol:

http://en.wikipedia.org/wiki/Messinian_Salinity_Crisis

A kettő majdnem ugyanaz, de mégsem, pl. ez a 4x10^18 kg só és az 50x faktor
az angolban volt.

A sómennyiség korlátozásában nem hiszek, az óceánok vize iszonyúan sok. Az
átlagmélység 5 kilométer és nagyon nagy a felület. Ha az egész medencét
telehordanák a sóval, az sem sokat számítana.

Palasik Sándor