[Epitesz-barkacs] izomzattan

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Már. 23., Sze, 21:51:56 CET

Balázs Bámer wrote:

> Ebbe nem gondoltam bele. Viszont van egy hirtelen ötletem: kiinduló
> helyzetben a hát nem vízszintes, hanem valami lejtőn fölfelé nyugszik,
> azaz valamennyire ül. A lejtő szögével tetszőleges nehézség
> beállítható.

Végülis a háttámlát felfelé toló gőrgös masinánál ugyanez történik: az állítási
lehetőség abban van, hogy a támla max hátradőlési pozíciója van korlátozva. Az
enyémen 3 lik van, ami az állítást lehetővé teszi, és megdöbbentő a nehézség
növekedése, ha 1 fokozattal hátrébb állítom. Lehet, hogy fúrok még rá lyukat,
mert ez, ahol most van, már túl könnyű, a kövekező meg túl nehéz.

Na most képzeld el, hogy ez a hátulról való rásegítéssel! Anélkül is lehet
persze, hogy működik a módszer, csak sokkal feljebb állított háttámlával. Akkor
is a lábbeakasztás szükséges lesz. Tök gáz, hogy az ember felül olyan nehéz,
hogy annak ellenére, hogy a láb se könnyű ugye, mert azon is van túlsúly, mégis
felemelkedik.

> Nyújtó gyakorlatok, nem lazítók, de hasizom húz itt is össze. Csípőt,
> combízületet nyújtják.

Az más, hogy nyújtani valami izmot. Ezt megint asszem nem ismerheted. Aki jó
állapotban van, és fiatal, annak a mozgást nem az izület határolja a fő
irányokban, hanem az izom, amit nyújtani kell. Az egy kóros, és tökszar állapot,
amikor az izom még bőven engedne, de az izület (kopás miatt) ütközik.
Erőltetésre akár izületi sérülés tud létrejönni, ami aztán hosszú időre
fájdalmassá teszi az izület használhatóságát.

Idősek azért nem biztos, hogy kínlódnak ilyen problémákkal, mert egyszerűen
tudomásul veszik, hogy ezt vagy azt a mozdulatot nem tudják már megcsinálni. Pl
ha egy öregembernek erőszakkal kinyújtott lábbal lenyomják a felsőtestét
(bokafogás, vagy talajra letenyerelés), lehet, hogy valami roppan, szalag
szakad. De a guggolás is könnyen lehet, hogy valami térdizületi szakadást vált
ki. Fiatalon ezek a dolgok nem így történnek.

> Érdekes, az edzésen ebben a legjobbak között vagyok. Amit először
> leírtam szabad lábas telitalpas fölülés, meg az egyik legrosszabb. Tök
> más izomcsoport kell hozzá.

Igen, van ilyen. Meg hát azon is múlik, hogy az ember hol könnyű, hol nehezebb.
Ez a bordásfalon lógásból nyújtott láb emelése egy elég ritkán használt izmot
igényel. Ennek az edzése gondolom focinál fontos, meg a harcművészeteknél, de
szükség lehet rá, ha valakit fellógatnak a lábánál fogva, és ha fel tud hajolni
a bokájához... :-) Na ez azért nehezebb, lehet, hogy még neked se megy.

(Hülye ismerősöm kis motoros csörlővel kipróbálta ezt a lábnál fogva felhúzást,
fejjel lefelé lógást. Valamit elkúrt, mert aszonta, hogy alig bírt lejönni.
Egyedül volt, bele is halhatott volna.)

> Ez nagyon így van. Én még pont időben kezdtem, még mérhető  fejlődés.

Próbáld elérni a számodra kedvező maximumot, aztán az lesz a legnehezebb, hogy
azt nagyjából meg tudd tartani.

Ezért sulykolom folyton a markergyakorlatokat, mert ahogy múlnak az évek, az
ember nem veszi észre, hogy már ez se megy, az se megy, legalábbis messze nem
úgy, mint régen. Ha időben észreveszi, még tud ellene tenni valamit, a
visszafejlődést korlátozni, jobb esetben meg is állítani (egy darabig).