[Epitesz-barkacs] Besurrano tolvaj

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Már. 28., H, 23:55:12 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> egy orosz Riga moped gyertyája helyett a nagyfeszt kivezettem a
> gázkarra rézdrttal megcsavarva
>
> ez 40 évvel ezelőtt, le sem lakatoltam, de a társasházi udvaron voltak
> akik elvitték volna egy körre.
>
> amikor megrörgette a pedált, aztán eldobta magát, utána soha többé
> nem vitték el, pedig lakatot továbbra sem tettem rá, akkor ennyi elég
> volt a Corvin mozihoz közel, a  "nyolcker" határán

Én ezt értem, de ami régen volt, az annyira más volt, mint ami most van, hogy
össze se lehet hasonlítani. Szóval én biztos sokkal bikább szikrát fogok
elkövetni, ami akkorát üt, hogy egész életében megemlegeti.

Ezeket az autós szikrákat némi akaraterővel akár folyamatosan is el lehet
viselni. Legalábbis a régebbieket. Lehet, hogy az újabbak már nagyobbakat
rúgnak, mert biztosabb sokkal a gyújtásuk.

Azért nem ilyen gyújtótraffancsot akarok használni, mert a kapcsolásban a
tirisztor rásüt egy néhány menetes impulzustrafó-tekercsre egy párszáz V-ra
töltött kondit, és a trafón van egy nagyobb menetszámú tekercs, ahol kimegy a
kemény delej. Régen csináltam ilyet awi gyújtási célból. Akkora volt az energia,
ami ténylegesen kiment, hogy a 100-as izzó wolframja felizzott pirosan. Persze
ez is joule alatti volt per pulza, de igen kemény, fehér szikra volt. A lényeg,
hogy ebből ki is megy a delej, nem a nagyellenállású trafótekercsben enyészik el
a szikraenergia.