[Epitesz-barkacs] aramfejlesztes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Már. 30., Sze, 20:20:20 CEST

cst wrote:
> van egy 220/380-as 3fázisú villanymotor,
> ahol mind a 3fázis tekercseit önállóan is tudom macerálni
>
> van egy kis benzinmotorom,
>
> van egy 12VDC -> 230VAC színuszos inverterem, ami hidegenindítható,
> ( azaz egy hálózat nélküli tanyán egy akkuról gombnyomásra
> 230V 50Hz előállítható )
>
> ebből hogyan jöhetne le a 3fázisú 220/380V ?

Mérget nem vennék rá, de kb így képzelem:

A motort csillagba kötöd, és kivezeted a csillagpontot is.
Kinézed az egyik fázist, és eközé meg a nulla közé bekötöd az invertert.

Elindítod a motort a tengelyén az aszinkron géppel, hogy kb meglegyen az 50Hz (a
gázzal kell játszani). Nem lesz fesz a tekercsen.

Ekkor beröffented az invertert. Kis szerencsével nem fog a motor különösebb
árammal reagálni, egyszerűen csak előáll rajta a fesz, és attól függően, hogy a
motor kicsit gyorsabban vagy lassabban tekerte-e az aszinkrongépet, az inverter
vagy meg lesz terhelve valamennyire, vagy nem tudom, milyen a kapcsolás, asszem
visszatáplálni nem fog, de nincs kizárva.

Ha az aszinkron gép tekercsein kondik is vannak (teljesítménytől függő,
mekkorák), akkor később azok meg fogják termelni bizonyos határok között a
meddőigény egy részét, vagy mindet, fene tudja, kéne próbálkozni.

Számomra így látatlanban az a sötét ló, hogy mi lesz az inverterrel, ha neki
kéne energiát nyelnie. Van olyan inverter, ami képes visszatáplálni. Ha ekkor
akkut tölt, az jó - bizonyos határig. Ha le tudja magát lőni, ha már az aksi fel
van töltve, akkor nem lesz kivégezve. Ha azt érzékeli, hogy van hálózat, ettől
lekapcsol, akkor lehet, hogy az aszinkron gépre terhelést kötve összeomlik a
fesze.

Hát szóval nem tűnik egyszerűnek.

Ha azt az egyszerű kísérletet csinálod csak meg, hogy rákötöd az aszinkrongépet
az inverterre (semmi benzinmotor), és bekapcsolva az invertert, és kézzel
felpörgeted a mocit, elindul és forog, akkor ott lesz a 3f színusz jó eséllyel,
és nem jön létre visszatáplálás az inverter felé.