[Epitesz-barkacs] betonsator

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Május. 21., Szo, 22:53:00 CEST

Balázs Bámer wrote:

> Érdekesség ez a falszerkezet:
> http://bamer.hu/haz/utem1/1010878.jpg
> Falaink kb. fele ilyen, és itt aztán minden össze-vissza méret, sárba
> van rakva. Ismerek házat, ahol ilyen falra emeletet húztak, és az is
> stabil.

Ebből az tűnik ki, hogy nem biztos, hogy annyira telibe fel kell feküdnie a
köveknek.

Végülis, ha az egész felületen felfeküdve pártized N/cm2 nyomószilárdság elég,
és az akármilyen kőé akár többezer N/cm2 is lehet törés nélkül, akkor elég kis
felfekvő felülettel is meglehet egy tartófal is.

A régiek különben lehet, hogy bazi melóval illesztgették össze a köveket, akár
úgy, hogy nem a tökéletes síkra, hanem a tökéletes felé hajló összefekvésre
hajtottak. Pl ha egy követ a helyére rakva mozgatnak, akkor látni lehet rajta,
hogy hol csiszolódik össze. Itt kapirgálva el lehet érni, hogy jó sok, nem pici
felületen érintkezzen. Ezzel óriásivá nőhet a terhelhetősége.

Lehet, hogy a síkba csiszolt tégláknál sem egy ponton való felfekvés alakul ki.
Erő hatására egészen szélesre kiterjedhet a felfekvő felület egyenként is, és
lehet több.

Szerintem a gyártó, amikor kitalálta ezt a purhabos mókát, végzett kísérleteket,
terhelési méréseket. Túl kockázatos lenne ötletszerűen bedobni.

Ettől függetlenül, aki nekem mesélt róla, nem bízik benne, de nem ezért, hanem
mert nem bízott a tartósságában, szóval a bevált régire voksolt.