[Epitesz-barkacs] lemez "furasa"

szlretro szlretro at freemail.hu
2011. Sze. 16., P, 09:36:23 CEST

Hello jhidvegi,

2011. szeptember 15., 16:28:07, írtad:

j> szlretro wrote:

> [...]

j> Inkább ilyesmire. Nekem két különböző is van, de jóval komolyabb darabok.
j> Ezalatt azt értem, hogy a keresztben álló késtartó négyszög keresztmetszetű
j> acél, ami egy megnövelt átmérőjű részbe készült négyszög lyukban tud mozogni,
j> illetve ott rögzíthető, és ez a rész megszabja, hogy mennyire lehet beletolni az
j> anyagba. (Számít, ha a kés már valahol átjutott.)

j> A négyszög végében van a kisebb négyszög lyuk, amiben az ide illeszkedő,
j> keményebb anyagú kés van, ennek is állítható a helyzete.

j> Át lehet, türelem és gép kérdése. Én kézből dolgozok vele, 60 körüli lyukakat
j> gyakran vágtam, amíg olyan műszereket kellett beszerelnem, aminek ekkora volt az
j> ajtóba süllyedt része. 5mm-be nem próbáltam még, de nincs elvi akadálya.

j> A gép, amivel dolgozni lehet, kell tudjon állandó fordulatszámot, tehát nem
j> szabad, hogy attól változzon a fordulatszáma, hogy megjön a terhelés.

j> Ennek lehet, de a normális az először is középen valami keményebb anyagból
j> készült csappal van szerelve, ami nem kopik el a használattól, mert keményebb,
j> mint a lemez.

j> A kést meg úgy kell köszörülni, mint egy leszúrókést. Fontos, hogy az általa
j> vágott résbe más része ne akarjon beleszorulni, tehát az él legyen az, ami a
j> teljes hornyot tudja forgácsolni, máshol a kés ezen része ne is érjen az
j> anyaghoz. Oszlopos fúrógépen (ami alatt nem azt a szokványos kis ékszíjas
j> asztali gépet kell érteni, hanem a nagyerejű, többszáz kilós dögöt) jobb
j> dolgozni, mert az képes lassan is forogni ménkű nyomatékkal. Ehhez nekem egy
j> olyan cuccom van, aminek a befogótengelye képes elfordulni túlterhelés esetén a
j> szerszámban. Ezzel rengeteg hornyot vágtam anno radiátor felfogóperemébe. Ma már
j> sokkal okosabb megoldásom van, kár volt annyit kínlódni, de már mindegy.

j> Otthonra ez a funkció nem kell, de az állítható mélységű kés meg az ütközés,
j> tehát a határolás fontos. Meg a stabil fordulatszámú gép is. Nálam ez egy
j> metabo.

j> Általában satuba fogom a cuccot, és a fúrógép vizszintesen van tarva. Az
j> oldalirányú fogantyújába belerakok egy keményfa hosszabbítónyelet, hogy a
j> létrejövő nyomatékot kis erővel tudjam tartani. Kb 50-60 centire fogom a nyelet.
j> Nem billegtetem, igyexem megtalálni azt a szöget, amikor megszűnik az
j> előre-hátra mozgása a gépnek. Ekkor kb merőlegesen áll. Ha már átvágta valahol
j> az anyagot, akkor jön képbe, hogy középen ütközik, tehát nem esik át a kés, és
j> akad bele a maradék anyagba. Ez beállítási kérdés. Vastag anyagokat kétoldalról
j> támadok meg, ha lehet. Ennek az az előnye is megvan, hogy kisebb sorja
j> keletkezik.

j> Ilyen, nagyobb átmérőjű fúrásoknál mindenképpen kell ez a stabil fordulatszámú
j> gép. A lépcsős fúró se szereti, hogy ha nyomaték nélkül felpörög a fenébe, aztán
j> meg lefullad a gép. Ezekkel erőből kell nyomulni. A 30-as lépcső fúrónál is. Az
j> enyém olyan, hogy 20-30 között 1mm-enként van a lépésköz. 20-ig meg 2mm-enkénti.
j> (Ez néha szívás, mert egyes tömszelencék pont a kettő közé eső méretet kívánnak,
j> de ekkor se reszelek, hanem vagy van egy marószerűség, ami 20 fölé mar, vagy a
j> körbeforgó élű sorjázóval kiszedem a fölösleget gyorsabban, mint reszelővel. De
j> csak 1mm körüli lemezből, meg leginkább műanyagból.

j> hjozsi

Kedves Jozsi!

Nagyon szepen koszonom, rengeteg mindenre ravilagitottal.
Sajnos ilyen gepparkom nekem (még) nincs, a mostani feladathoz azt
hiszem a lepcsos furo lesz a legjobb megoldas.

Koszonom megegyszer!

udv,
egonom