[Epitesz-barkacs] Bunkeresdi

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Ápr. 13., P, 11:39:02 CEST

vajk fekete wrote:
> 1. azert a hazaknak egy nagyon-nagyon kis reszet viszi el a szel, de
> a hiradoban csak azokat latod. magyarorszagon is elvisz az arviz

Igen, ilyesmire én is utaltam, amikor azt írtam, hogy elvisz a tornádó 200 házat
a 60millióból.

> 2. vannak ott is beton meg vas hazak, es azokat nem is viszi el a
> szel. csak kevesen vannak, mert nagyon draga. ugyanis a megszokott,
> bevett technologiahoz van szakertelem, ember, gep, alapanyag. ha

Ez meg nyilván a nem túl nagypénzű kisember módija.

De az is felmerülhet, hogy ha időjárásálló, meg időtálló lenne a sima családi
ház, amiben nem is a tulaj lakik persze, hanem jönnek-mennek a bérlők, ahogy
most is, akkor sem szeretnék, mert lehet, hogy náluk az elavulás sokkal jobban
számít. A drága házat lebontani, újat építeni elég ciki.

Azért van egy sejtésem a jövőre vonatkozóan:
Kis felmelegedés még, és a hurrikánok ereje olyan mértékben megnő, hogy évente
egész városokat fog letarolni az amcsiknál egy-egy komolyabb hurrikán. A
költségek az évenkénti újraépítésben, a nagy volumenű kiürítésekben és az
elvesztett életekben (ezt nehéz számszerűsíteni) fognak megjelenni, ami
előbb-utóbb arra fogja kényszeríteni őket, hogy mégis időtállóbb házakat
építsenek.

A japánok ugye sokkal nagyobb kényszerben élnek a földrengések miatt. A faházak
is agyonverik a benne lakókat, meg hát nagyon nagy a népsűrűség, nem lehet fából
toronyházakat építeni. Földrengésállóságra csak acél-beton kompozíciókkal lehet
hajtani, meg aktív elemekkel (hidraulikák meg csillapítóanyagok).

A nagy szél meg vízelöntés ellen is ilyesmi tud csak hatékony lenni, de csak
akkor áll elő a szükség, amikor anyagilag megéri nekik. Ezek szerint még nem
tartanak ott. Vagy ha ott is tartanának, nehéz áttörni a megszokást. Új
iparágnak kéne felépülnie, ha az van, amit írsz, és mér ne hinném el, hogy az
van.