[Epitesz-barkacs] Krampacsologep

Peter Princz princzp at gmail.com
2012. Dec. 4., K, 22:02:30 CET

Sziasztok,

elnézést, hogy ismeretlenül beleszólok. Jó régen írtam szoftvert a
jászkiséri pályások Plasser & Theurer [1] krampácsológépeire.

Ezeknek a gyári fapados szoftvere szerint volt külön mérő- és és
szabályozó menete, tehát először nem krampácsolva, jó lassan végigment
az íven és kiszámolta, melyik talpfánál mekkorát fog odahatni majd a
szabályozómenetben. Ez a két menet lassú és sok üzemanyagot fogyaszt,
a cél az volt hogy ezt optimalizálja nekik az a cég, akiknek azidőtájt
dolgoztam. Az ívet le kellett zárni a szabályzás idejére vágányzárral,
de ha mégis fontos vonat jött, azt lassúkorláttal elengedték, de akkor
meg újra kellett kezdeni a szabályzást, stb.
Sőt, azt hiszem volt egy harmadik, ismételt mérőmenet is, nyilván
ellenőrizni az ívet.

Az egyik megoldás az volt, hogy a mérőmenetet nem a Plasser csinálta,
hanem ember, kis kézi Psion-nal végigment az íven, hasonlóval mint
amit a kalauzok jegykezelésre használtak akkortájt, és a mért adatokat
lehetett feltölteni a fedélzeti számítógépbe, aki így már egyetlen
szabályozómenetben le tudta rendezni az ívet.
De még midig volt mérőmenet.

A MÁV-nak írott szoftver igazi újdonsága abban állt, hogy a két
menetet összevonta és a szükséges kettő darab kettős integrált
menetközben számolta, de ez csak rémlik, és azt nem én írtam.

A harmadik komponens egy akár asztali, irodai gépen is futtatható
adatbázis-alkalmazás volt, ahol az ív-és szabályozási adatokat el
lehetett tárolni, és emlékezni rá, hogy az adott szelvényre utoljára
mikor és mekkorát kellett odasózni, és ebből esetleg megsejteni hogy
legközelebb mikor kellene kimenni.

Most nosztalgikus hangulatba kerülvén rákerestem, mert még rémlett
hogy DArc volt a neve, és érdekes módon megtaláltam a neten. A [2] a
4.2.3 szakaszban el is mondja, hogyan működik. Örömmel látom, hogy még
használják, ez mintha egy 2009-es utasítás lenne, pedig jó régen
írtuk, 15+ éve talán.

Igen, a referenciapontokat pl. lézerrel is meg lehet adni. Érdemes még
az abszolút és relatív szabályozásról szóló részt átfutni szintén a
[2]-ben a 12. oldalon.

[1] http://hu.wikipedia.org/wiki/Plasser_%26_Theurer
[2] http://www.sze.hu/~fischersz/2012-2013%20%F5szi%20f%E9l%E9v/Vasutak%202.%20levelez%F5%20-%20LGB_ET012_2/Seg%E9dlet/FKG%20utas%EDt%E1s%2009.pdf

P. Péter