[Epitesz-barkacs] !

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Feb. 1., Sze, 11:34:23 CET

vajk fekete wrote:
> a viznek 4 a fajhoje, de csak 1 a tomege. a teglanak kb 1 a fajhoje,
> de kb 2 a tomege.
>
> vegeredmeny, hogy azonos terfogatban a viz kb ketszer annyi hot
> tarol. es itt jon a POEN: azonos deltaT eseten!
>
> viszont vizes puffert mondjuk 30/80 fokra tudsz hasznalni, a dT csak
> 50 fok. raadasul a 80 fokra kell meretezd a szigeteleset, kulonben az
> elejen jo sok lesz a veszteseg.
>
> a szilard puffered belsejeben siman tarolhatsz hot tobb szaz fokon,
> igy azonos homennyiseget sokkal kisebb helyen eltarolhatsz. raadasul
> [...]

Azért itt ügyesen mellőzted a számszerűségeket. :-)
Jó nagy hőfokkülönbségre kevesebb szigetelési gondot állítani azért merész. :-)

Ha a puffertartály a lakótér levegőjével érintkezik, mitől kéne annyira
agyonszigetelni? Esetleg olyan tartályt is lehetne csinálni, aminek ilyen
téglányos külső fala van, persze mögötte valami szigetelés a tartály felé, így
annak is neki lehetne dőlni, rá lehetne ülni... Biztos, hogy sokkal kisebb
szigetelés kellene.

A számszerűségek érdekelnének a tömegkályha kapcsán is. Mekkora adag fát is kell
naponta belerakni pl egy 2 tonnásba? Ebből kb lehetne a fűtendő lakás/ház
hőigényét számolni. Szerintem a forró anyag tömege nem éri el a fél tonnát,
szóval az átlagos hőtartalmat én úgy saccolnám, hogy 100 fok 2 tonna, ami
lehülhet 50 fokra. Kb megfelel hasonló hőlépcsőjű 500 liter víznek vagy
ilyesminek. Persze sokkal kellemesebb a kivitel meg dizájn, de most nem ez a
téma.

Térfogatra a víztartály kisebb lehet, mert nem kell benne nagy füstjáratokat
kialakítani. 2 tonna vízzel 30-90 fok között lehet fűteni, ez közel 600MJ
160kWh, egy egész palack gáz hője, 6,8kW 24 órán át. Meglepne, ha a 2 tonnás
tömegkályha tudna ennyi felhasználható hőt tárolni, szóval két fűtés között
ennyit leadni.