[Epitesz-barkacs] !

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Feb. 1., Sze, 11:56:41 CET

vajk fekete wrote:
> Hat ja. A panelban parasitottunk, 24 fok volt, neha faztunk.
>
> Most 21 fok van, a padlo 24 fokos, a fal 20 fokos, es nem fazik senki.

Az 5 centi hungarocellel utószigetelt panelban már hasonló lenne a helyzet, ha
nem is ennyire jó. Ott ugye az is számít, hogy csak egy fronton van kültéri fal,
a többi szomszédos, szintén fűtött helyiség fala.

> Azert futeni kell, tegnap elment 24 ora alatt 7.5m3 gaz. Az ugye
> saccra 25 kilo fa, tehat vagy nagy tomegkalyha kellene, vagy naponta
> ketszer tuzelni. De ez egy egesz haz, nem par helyiseg.

Hát igen, nem olyan, mint a videón lévő földszintes ház.
Beszéltem valakivel, aki szintén 10 centivel hőszigetelt, azt mondta, hogy ha ma
csinálná, 25 centivel tenné. :-) Másik pofa beleszólt, aszonta, az már nem
javítana sokat. Hát igen, ha a nyílás-zárók nem hasonló kvalitásúak, és főleg
nem tömítettek, akkor valóban. De ha sikerül tömítettre csinálni, akkor meg kell
csinálni a hővisszanyerős szellőztetést. Nehéz az élet.

> Azert az is igaz, hogy kisebb helyisegekben, ha van egy jelentos
> sugarzo forras, az nagyon komfortos. Az ember nem igazan igenyli a
> laborszintu egyenletesseget. Ha erzed a gradienst, az iranyokat,
> balra meleg jobbra hideg, az teljesen jo erzes tud lenni. Akar
> alacsonyabb homerseklet mellett is.

Hát persze, de csak bizonyos határokig. Jártam olyan régi vályogházban, ahol
bizony a kisszoba rohadt hideg volt, arrébb meg még sokkal hidegebb (egy sorban
voltak a helyiségek a házban, és majdnem mindnek külön ajtaja volt a verandára
vagy mire, az a fedett folyosó, aminek az egyik oldalán a ház, a másikon
oszlopok és derékig érő fal. (Van ennek rendes neve, csak elfelejtettem.) A
fűtött résztől távoli  helyiségekben a napi középhőmérsékletnél alig volt több.
De elmesélte a volt nejem, hogy gyerekkorában a fűtött helyiség melletti
kisszoba volt az övé, abban néha megfagyott a víz a lavorban. Szóval azért a
gradiensnek is van határa! :)