[Epitesz-barkacs] !

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Feb. 1., Sze, 12:55:11 CET

vajk fekete wrote:
> szerintem elbeszelunk egymas mellett.

Nem tudom, miben, mert azt írtad, hogy a forró tartályfelületnek nem lehet
nekidőlni vagy ilyesmi.
Természetesen, ha lakótéren kívül van a tartály, és agyon van hőszigetelve, az
más eset.

> ha a pufferen belul van egy radialis homersekletgradiens, mert a
> kulsejet hutom, a belsejet meg hutom,

Akkor előbb-utóbb lefagy az egész. :-)
Szóval a belsejét fűtöd, nyilván elírtad.

> es raadasul meg keveredni sem
> tud mert szilard halmazallapotu, akkor jo kicsi lesz a feluleti
> vesztesege, annak ellenere hogy a kozepe akar tobb szaz fokos.

Na de azt értsd meg, hogy ha van egy tömegkályha vagy hasonló, aminek csak kicsi
a felületi hőmérséklete, az nem tud leadni kW-okat, csak akkor, ha marha nagy a
felülete. Vagy a szövegek ellenére mégis van marha forró felület benne, de nem
azt exponálják ki, hanem a leülhetős részt, meg a nekidőlőset. Ha mindenütt
ilyen langyos lenne, hogy neki lehet dőlni, akkor rettentő nagy felületek
kellenek ahhoz, hogy az a pár kW lejöjjön róla.

> tovabba mivel 100 fok feletti egy jelentos resze, azonos tomegben
> legalabb annyi hot tarolhat mint a viz.

Látod ez az, amit számszerűsíteni kéne. Én azt mondtam, hogy az átlagos
tömegkályahőfok nem 400 fok, hanem pl 100 vagy kisebb, és a kisebb fajhő miatt
ez nem biztos, hogy kisebb tömeget jelent. Lehet, hogy a nagyobb fajsúly miatt
kicsit jobb a helyzet, de tele van üregekkel is ugye. Szóval számszerűsíteni
kellene valahogy, ami nem könnyű.

> cserebe nincs klasszikus ertelemben vett kazan, ahol ugye
> fusthocserelo veszi ki a hot, es mindenkeppen tul hideg a tuzter a jo
> egeshez (ezt oldja meg az elgazositos kazan), nincs vizkor a kazan es
> a puffer kozott, ebben nincs szivattyu, stb.

Nem a szar kazánokhoz kell ugye hasonlítani, ahol a víztér vaslemeze a tűztér
is. Úgy nem lehet jól semmit se égetni, max gázt vagy gázolajat befúvással.
Szóval van a faelgázosító kazán, az megoldja, ez tehát nem hátrány.

Az, hogy nincs vízkör meg szivattyú, ez kialakítás kérdése. Ha a tömegkályha
alakjára csinálnak egy víztartályt, akkor sincs. Na persze ennek sok értelme
nincs, belátom. Én viszont nem nagyon tartom jónak, hogy egy központi helyen van
a hőforrás, és máshova a természetes légáram útján jut el a meleg. Ma már a
házak, lakások zöme sok ilyen-olyan, más-más funkciójú helyiségből áll, ezeknél
problémás az ilyen módi.

Más témákban szó esett mindenféle trükkös hőfokszabályozásokról,
radiátorszelepekről..., láthatóan fennáll az igény, hogy a különféle helyiségek
más-más hőfokúak legyenek, és ezek hőfokát a lakó szabhassa meg. Pl lehet, hogy
valaki hűvösben szeret aludni, a másik meg melegben, vagy beteg van a családban,
vagy kisgyerek.... Ez a tömegkályhás dolog az egészet figyelmen kívül hagyja.
Mindenütt kialakul valami hőfok, és kész, eszi-nemeszi, nem kap mást. Cserébe
ott a hangulat.

(Na meg ahogy láttam, vannak benne vízcsövek, szóval a melegvízkészítésre
gondoltak, nem lehet csövezés nélkül megúszni.)