[Epitesz-barkacs] Juhasz Janos tomegkalyhaja

vajk fekete halaloszto at yahoo.co.uk
2012. Feb. 2., Cs, 14:27:55 CET

Hello,

1. a cserepkalyharaban nalunk szokas volt folyamatosan rakni, ha leegett benne a fa. hiszen alig van hamu, nem kell minden adag utan takaritani, lehet a parazsra pakolni.
a szen az mas teszta, arra nem nagyon tesznek ra utolag, max fat, de inkabb azt sem.

2. az a tuzter mar eleg jol szigeteltnek tunik nekem. siman lehet benne nagyon meleg.
a hagyomanyos tuzternek ez a problemaja: meleg van benne, es tele van faval. igy a fa parolog. ha adsz neki hozza levegot, akkor akkora tuzet csinalsz hogy felszall az egesz, ha nem adsz, akkor kimennek az egheto gazok a kemenyen. ezert poen, hogy a levegot egy masodik terben adod hozza, ahol mar nem okozza a "fatarolo" homersekletenek tovabbi novekedeset.

3. A Tk-kat elszurtam, de rajottel.
szerintem pont hogy alacsony homersekleten jelentosebb a hosugarzas! Jozsi okolszabalyaval 1 fok deltaT 1m2-en 10W. Tehat a 22 fokos szobaban a 40 fokos kalyha az 180W/m2.

(Tsz-Tki)/(Tk-Tsz)=a
Tsz-Tki=aTk-aTsz
Tsz+aTsz=aTk+Tki

Tsz=(aTk+Tki)/(1+a)
Tsz=aTk/(1+a)   + Tki/(1+a)

Tk-t konstansnak veve, a Tsz egy konstans + egy a Tki-vel aranyos tag lesz. Ha az a nagy, akkor lesz kicsi a hoingas. de felek hogy egesz levezetesben valami baj van a dimenziokkal, mert homersekleteket nem szoktunk osszeadni.

vajk

________________________________
 From: Balázs Bámer <bamerbalazs at gmail.com>
> egesz toltet homennyiseget. Ez nem cserepkalyha, ami 6 orat eg, kozben is
> fut, es csak a maradekot taroljuk. 2-3 ora alatt eleg benne az osszes

Mi is tipikusan 2 órát égetjük csak a kályhákat. Ha tovább ég, valami
nem sikerült (na ezért kéne kisebb, hőszigetelt tűztér, mert ezek
szerintem jóval nagyobb famennyiségre vannak tervezve).
Tényleg tipikus egy cserépkályhát negyed napig égetni? Máshol utoljára
nagyszüleimnél láttam ilyet rendszeresen üzemelni, de ott 25 éve nem a
szén mennyiségével és a tüzelés hosszával törődtem. A szomszédok
mondjuk tüzelnek benne, mint a bolond, az sem számít, hogy egy járatot
kivertek a bedobott fával. Az az egy kályha fűti a házat, de ilyenkor
nem célszerű közel menni hozzá (-:

> legvekonyabbol. a samott eleg jo hoszigetelo. a utanegeto egyik mukodesi
> elve, hogy egy viszonylag szuk lukon megy fel a nagy terbe a fust, ezert ott

Arra gondoltam, hogy nálunk a falazott kályha egy sparherttel
kezdődik. Ez mondjuk nem sikerült, de nem ez a lényeg, hanem ott van
egy 12-es fala a sparhertnek, azon belül 2 cm kaolingyapot vagy milyen
hőszigetelés, majd samottlapok veszik körbe a tűzteret. Ez sem
tökéletes, pont eszembe is jutott, hogy a platni alatt is hőszigetelni
kellene, ha már úgysem jó. Lehet, hogy ez csak a km téglákat védi a
tűztől, de akkor is szigeteli azt valamennyire.

> legyen, akkor a holeadas szinte onszabalyozo lesz. Ha a haz hovesztesegevel
> aranyosan tudjuk csokkenteni a szobahomersekletet. (Tsz-Tk)/(Tk-Tsz)=allando
> eseten a kalyha (Tk) holeadasa aranyos lesz a hoveszteseggel. gyanus hogy ez

Akkor itt az első Tk a külső hőmérséklet, a belső Tk a kályáé, ugye?
Nem gáz szerintem az alacsony kályhahőmérséklet, nálunk is eléggé az,
a falazott kályháé sehol sem megy 40 fok fölé, max. egy-két szeme.
Nagy is a felülete, sok tepsi elfér a tetején.
A képlet viszont tényleg csak alacsony kályhahőmérsékletnél lesz
érvényes, mert akkor a sugárzó hőleadás nem dominál még.

> szoval mindenkeppen hullamzo lesz kicsit a belso homerseklet, de szerintem
> az egyaltalan nem abnormalis, csak a tizedfokra szabalyozott gazfutesek

Nálunk is az, de a falak nagy tömege miatt elbír egy nap fűtés
kihagyást is mérsékelt külső hidegben, nem kerülget a fagyhalál, csak
kell egy pulóver.

szia: Balázs