[Epitesz-barkacs] naplopo.hu szerinti Mekk Elek hőcserelő

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Feb. 4., Szo, 10:57:00 CET

Cser Tamas wrote:

> ha a szerelhető lemezes AlfaLaval-hoz képest ennyire kaki,
> akkor miért szeretik a csőkígyósat ?
> találtam egy képletet, ami eléggé lehangoló lenne:
> Q = c * m * deltaT = 1 fajhő * 0,08kg/sec (kb 5 l/perc) * 10celsius  .
> mert akkor a hőcserélőt teljesen ki is kellene hagynom
> (már csak az átvihető nokedli teljesítmény miatt is)
>
> vagy rosszul számoltam ?

Hát bizony, annyira, hogy nem is merted odaírni az eredményt. Gondolom vízről
van szó, ahol az 1 helyére ezt kéne írni: 4,2kJ/kgK, Q helyére meg P-t
(teljesítményről van szó):

P=4,2kJ/kgK * 0,08kg/s * 10K = 3,36 kJ/s (azaz kW).

De hogy jön ide a csőkígyós hőcserélő? És mi vele a baj?
A csőkígyóval, ami egy tartályba van beletuszkolva, többnyire a külső átmérő
közeli rugónak kinéző valami, óriási teljesítményekre képes. Gondold el, hogy
vannak hmv-t is előállító gázkazánok, amik ezen az elven fűtik fel seperc alatt
a 80 liter körüli bojlerüket. Képesek akár huszonkW-ot is beletolni.

Meg gondolj a merülőforralóra a maga kis nudli felületével. Van pl 1kW-os.
Beledugod a vízbe, bekapcs, és belenyúlva tapogatod, nem lesz nagyon forró. Nem
is kezd forrni a felületén a víz, csak akkor, amikor már jó forró a víz maga.
Alkalmazzák mosógépben, villanybojlerben... Pl egy 3kW-os nincs egy méter, és az
átmérője nincs 8mm. A felülete tehát alatta van a 2,5dm2-nek, és mégis lejön
róla 20 fokon belüli hőfoklépcsővel a 3kW. Na most, ha egy 30 centi átmérőjű
rugót tekernél 20mm külső átmérőjű rézcsőből, mondjuk 20 menetet, az durván
120dm2, az előbbinek a majdnem 50-szerese. Ha ez is 3kW-tal lenne járatva, a 20
fok lejönne 1 fok alá. 10 fokon meg többet tudna, mint 30kW. Mi tehát a baj?

A külső, lemezes hőcserélők se rosszak. A vegyiparban jó gyakran használják, van
belőlük nem olyan kicsi, mint egy cirkóban (szappantartó méret), hanem böszme,
mázsás darabok is.

Ezeknek nem az a lényegük, hogy kicsi a hőlépcső, hanem az, hogy ezek ellenáramú
hőcserélők. Hullámos lemezek sorozata között áramlik a két közeg egymással
ellentétes irányban. Egy lemez adott pontjának a két oldalán kicsi a hőlépcső,
de a be- és kilépő hőfok között nagy lehet a különbség. Pl belép a hidegvíz a
hálózatból, és kijön a fürdésre bőven alkalmas víz, a másik oldalnál meg belép a
forró fűtésivíz, és kijön lehűlt visszatérőként.

A bojlerszerűnél nyilván felül megy be a forró, és alul már lehülve jön ki, de
közben melegszik a víz, és ha már az alján is felmelegedett, meleg is fog
kijönni, közben a bojlerben a hmv melegvíz-hidegvíz határ jön lefelé. Más a cél,
más a működési elv.