[Epitesz-barkacs] naplopo.hu szerinti Mekk Elek hőcserelő

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Feb. 4., Szo, 15:56:52 CET

Cser Tamas wrote:

> A hőcserélők méretezésének alapképlete a Q = c?m?T.

Ez nem az, ezt általánosban vagy középiskolában tanították, nem teljesítményről,
hanem hőmennyiségről, tehát energiáról van szó. Itt c a fajhő, m a tömeg, deltaT
a hőmérséklet-változás.

Akkor válik teljesítménnyé, ha pl a tömeg helyett tömegáram van (kg/s pl)

> Ez azt jelenti,
> hogy a teljesítmény a közeg fajhőjének, tömegáramának (pl. 250 kg/s)
> és hőmérséklet-változásának (pl. 85-65=20 °C) szorzata.

Így van, ezt jelenti. Csak ekkor nem Q-val kell jelölni, bár ez formaság.

> ha 120literes villanybojlerbe 30cm átmérőjű spirálból 30menet az kb
> 30méteres cső lenne, ez 20mm csőátmérővel akár bőven jó is lenne

Hajaj! Kérdés, mi a cél, mi a feladat.

> 200méter 20-as cső  200 * 0.02 * 0.02 * 3.14 / 4 = kb 63liter
> fagyállós
> vízzel feltöltve elég is lenne, a kazánból a kb 250liter vizet meg
> kritikus
> hőfok esetén simán eleresztem a kertbe, a kútvízből bármikor
> utántölthetem

Fölösleges kavarni. Ha télen fűtened kell a cuccal, és attól félsz, hogy
megfagy, akkor nem kell félni, ha van hőszigetelés, meg tud áramolni a víz
(fagyálló nélküli) a lakás felé. Ezt már megbeszéltük itt ugye.

A kazánod nem ilyen csőspirálosra alakítható felépítésű, nemde? Nincs abban
olyan sok víz. Agyonhőszigeteled, és ha nem tüzelsz, akkor a tűzteret is le kell
zárni, hogy oda se jusson be a hideg, és minden rendben lesz. Ha elég vastag
csővel jut be meg ki a víz, akkor lehet, hogy szivattyú nélkül is létrejön az az
áramlás, ami a fűtés nélküli esetben a vizet kellő melegen tartja. Ha meg
fűtesz, akkor fűtésileg is bejut szivattyú nélkül a víz, de persze mindez csak
olyan radiátorok mellett, amik nem szivattyús fűtésre vannak kitalálva. Pl a
lapradiátor nem alkalmas, annak olyan kicsi keresztmetszetű áramlási terei
vannak, hogy tüdővel belefújva is érezni az áramlási ellenállást. Régi,
tagosított öntvényradiátor való a természetes áramlásra asszem. Biztos van 2
collos gumicső is. :-) A csöveket is be kell burkolni elég vastagon.