[Epitesz-barkacs] hoszigeteles

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Feb. 5., V, 01:18:44 CET

vajk fekete wrote:

> Jol erzem, hogy ez azt jelenti, hogy kb 60m2 feluleten (sajna inkabb
> kicsit tobb), a falam kb 3 fokkal melegebb mint a kornyezet, azaz a
> 10W/m2/fok okolszaballyal szamolva kb 1800W a veszteseg ezen a
> feluleten?

Nem jól. Ez csak nyugalomban lévő levegőnél igaz, kint meg szinte mindig mozog a
levegő, sokszor erős szél is van. Szóval nagyobb a veszteség, akár 5-ször akkora
is lehet. Persze az is lehet, hogy ha erős a szél, nem ekkora a hőlépcső.

> Azt hogyan lehet kiszamolni, hogy ha erre teszek valami szigetelest
> (meg a lepcsot felrobbantom), akkor ez a veszteseg mennyit csokken?

Ha oda is teszel 10 centit, akkor azt kell mérjed elvileg, hogy a lábazati beton
hőfoka rá fog közelíteni a beltéri padló hőfokához, persze kell hozzá idő
rendesen. Még az is lehet, hogy amit mértél, az nem bentről származó hő, hanem a
nagy alaptömegben, amit a beton körbevesz, ott eltárolt hő. Ha a kis pincét nem
számolom, akkor ez kb 200-250 tonna anyag, szóval lassan hül.

Kérdés, hogy a lakószint padlója alatt van-e valami szigetelés. Ha nincs, akkor
szerintem mindenképpen érdemes körbeszigetelni. Te úgyis az állandó hőfokra
szavazol, aszerint járatod a fűtésedet. Ezesetben ugye a jól szigetelt alaptest
egy marha nagy hőkapacot jelent, ami nyáron sokat számíthat, hiszen a lehűlt
hatalmas tömeg nyáron veszi be a lakás hőjét is. Ha az alaptestet nem csak a
földszintig, hanem földbe ásott szigeteléssel látod el (legalább fél méter, de
több is érdemes lehet), akkor sem a téli fagy nem tudja az alaptestet hűteni, se
a nyári kánikula fűteni. Szóval egy, a környezet felé jó nagy hőellenállással
kapcsolódó jókora hőkapacot nyersz a lakás alá.

Még ki is lehet számítani kb ennek a melegedési időállandóját, mert a
hőellenállás jól számolható, meg a kb 300 tonna tömeg hőkapacitása is. (Itt ugye
a talajszint alatti rétegből is egy fél méternyit minimum hozzáadnék a
kapachoz.) Vélhetően nincs közel talajvíz, ami hordja-viszi a hőt.