[Epitesz-barkacs] kiolvasztás ( Re: vezetékes víz hőfok 1,2m mélyen )

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Feb. 12., V, 22:55:56 CET

Pataki István wrote:

> Mielőtt egymásnak mennénk, gondolkodjunk egy kicsit. A víz fajhője
> 1kcal/liter, olvadás (fagyás) hője pedig 80kcal/liter. Ez azt jelenti,
> hogy a megfagyáshoz/olvadáshoz szükséges energia a folyékony víz
> deltaT=80 fokos hőmérsékletkülönbségének felel meg, ehhez képest
> szerintem már tök mindegy, hogy az a víz a csőben 12 fokos avagy 3,5
> fokos!

Hát bizony. Én tovább számolgattam.

Ha a nem hőszigetelt, de fedett aknában a léghőmérséklet -1 fok, akkor kb
0,03gramm jég keletkezik a nulla fokos vízből a 3/4 collos csőben
másodpercenként, tehát óránként 1 deci víz fagyna meg. Ez egy jégkéreg a cső
belsejében. Ha kicserélik a vizet benne, ami legyen néhány liter, ez fel fog
olvadni, és kezdődik előlről az egész.

a számítás nagyon saccometriai, mert lehet, hogy axiális hőáramlás is van, ami
miatt még kevésbé akar megfagyni, meg a vízóra nagy tömege is beleszámít, lehet,
hogy abban több a víz.

Én nem néztem, de állítólag valamelyik híradóban is volt szó erről a vízóra
elfagyásról. Az is kiderült, hogy csupa olyan helyen történt ilyen, ahol igen
ritkán vesznek vizet.

> Addig is az én véleményem szerint az akna hőszigetelése csak egy
> elrontott dolog kényszerű korrekciója, és meggyőződésem szerint
> átlagos talajviszonyok között a szokásos - úgy is mondhatom:
> szabványos - vízóra akna esetén nem fog elfagyni a vízóra.

Meg ha a szokásos módon használják ugye.

Én továbbra is aszondom, hogy azért, mert vannak helyek, esetek, viszonyok,
amikor elfagy, azért nem kéne hatóságilag kötelezni a sok-sok többi embert, hogy
hőszigetelt vízóraaknát építsen. Márpedig, ha nagyon erősködünk, hogy a vízművek
a hunyó, akkor ez lenne a vége az erősködésnek.