[Epitesz-barkacs]kiolvasztás ( Re: vezetékes víz hőfok 1,2m mélyen )

Pataki István pataki.istvan at freemail.hu
2012. Feb. 12., V, 21:31:05 CET

Sziasztok!

Mielőtt egymásnak mennénk, gondolkodjunk egy kicsit. A víz fajhője
1kcal/liter, olvadás (fagyás) hője pedig 80kcal/liter. Ez azt jelenti,
hogy a megfagyáshoz/olvadáshoz szükséges energia a folyékony víz
deltaT=80 fokos hőmérsékletkülönbségének felel meg, ehhez képest
szerintem már tök mindegy, hogy az a víz a csőben 12 fokos avagy 3,5
fokos!

Mitől nem fagy be a földbe fektetett csőben a víz? Attól, hogy a
környező talaj hőmérsékletére melegszik. Magyarországon a talaj
fagyhatára (ex has, vagyis emlékeim szerint) 60cm körül van, de mintha
80cm-t is emlegettek volna. Ez azt kell jelentse, hogy az 1 méter mélyen
fektetett csőben normális talajviszonyok mellett soha nem fagy be a víz,
nem kell hozzá kinyitni a csapot sem.

Az elfagyások, amikről itt beszélünk, és a vízművek is erre hívja fel a
figyelmet, a vízóra aknákban történnek, ahol a cső nincsen közvetlenül
talajjal körülvéve.

Ezt a kérdést kellene elemeznünk fizikai érvekkel alátámasztva (nem
"-Gyere ki a kultúrház elé! - stílusban gondoltam), talán közösen
sikerül rájönnünk az okokra, és akkor a megelőzés is nyilvánvaló lesz.

Addig is az én véleményem szerint az akna hőszigetelése csak egy
elrontott dolog kényszerű korrekciója, és meggyőződésem szerint átlagos
talajviszonyok között a szokásos - úgy is mondhatom: szabványos - vízóra
akna esetén nem fog elfagyni a vízóra.

Üdv
pi