[Epitesz-barkacs] !

Cser Tamas maguspr53 at gmail.com
2012. Jan. 31., K, 23:46:22 CET

történetileg a "kamin kémény" (néprajzi, már nem mai megoldás)
zárt, mászható → kémény, amelyet a konyhákból fűthető szobai kemencék
szája elé falazva építenek. A konyha kamin kémény alkalmazása esetén
zárt légterű, füsttelen. A kemence szája előtt rendszerint kétszárnyú
ajtóval fedett nagyobb nyílás van, ezen át fűtik és vetik be a
kemencét.

A kamin kémény alkalmazása a 19. sz. derekán gyorsan kibontakozó
polgárosulás egyik kísérő jelensége volt építő- és lakáskultúránkban.
A kamin kémények főként az Alföldön örvendtek nagy népszerűségnek.
Mezővárosainkban a század elején már általánossá váltak. Nevezik még
mászókéménynek, kabinnak (pl. Dunapataj) is. –Irod. Vargha László: A
tilalmasi tanyák építkezése. Adatok a Nagykunság népi építkezéséhez
(Bp., 1940).