[Epitesz-barkacs] okos szabalyozas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Már. 20., K, 09:47:20 CET

gyapo wrote:

> Oprendszerrel ugyanez. A dos még egész jól működik, nemigen van benne
> hiba. Win3.1 már akadgat itt-ott. De egy xp-hez folyamatosan kell
> gyártani a foltokat. Nyilván megvan a m$-nak a módszere, hogy hogyan

Lehet, hogy itt elszalad a ló egy nemkívánt irányba. :-)
(Az a jól működő dos igen kevesek számára volt hozzáférhető.)

> Szóval nem hiszem, hogy szándékosan építenének be a jogszabályokba
> büntetési lehetőségeket, egyszerűen képtelenek hibamentes
> szabályrendszert létrehozni, és minden szabályban kell lenni egy

Szerintem meg ez jogrendszertől függ. Egy demokratikus, régóta működőben is
folyamatosan alakítanak rajta a tapasztalatok alapján, de egy autokratikusban
igencsak tettenérhetők lépten-nyomon azok, amik alapján tényleg bármilyen
szituban el lehet kapni a pógárt.

Már az alapelv is eltérhet. A normálisban alapelv, hogy mindent szabad, amit a
szabályok tételesen nem tiltanak. Az autokratikusban meg ha nem is az valósul
meg, hogy amit nem engednek meg tételesen, azt szabad, de efelé törekszik.

A demokratikus az élet folyása során felmerült problémákra keres újabb és újabb
válaszokat, az autokratikus meg a hatalom igényei szerint tol bele a jogba újabb
és újabb szemétségeket.

Végül persze biztos létező dolog az abszolutizmus, amikor már a jogszaabály csak
kirakat, a hatalom azt tesz, amit csak akar.

Nekem laikusként is szimpatikus az amerikai elv, a precedensjog. Kb ez lehet az,
ami az élet változékonyságára jól tud reagálni, aztán persze tévedhetek is. Ez
az elv nálunk is létezik, csak nem így hívják, hanem - korábban - úgy hívták,
hogy jogegységi határozat, amit a legfelsőbb bíróság hozott, és minden
bíróságnak alkalmaznia kellett.

Amerre most megyünk, azt jobb nem taglalni.