[Epitesz-barkacs] okos szabalyozas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Már. 20., K, 11:52:32 CET

vajk fekete wrote:
> ilyenek vannak. pl van olyan uzem, ahol a szamitogep terem csak uzemi
> teruleten keresztul kozelitheto meg. megy ki a mernok windows-t
> installalni, es kotelezo a munkavedelmi bakancs, sisak. vicces.

Én is akadtam bele ilyen üzembe. Előre szóltak, hogy kell még öltözék is. Én meg
nem mentem. :-)

Minden üzemnek más-más heppje van. Pl a GE a védőszemüveget favorizálja.
Mindegy, hol járkál az ember, nem csak ott kell, ahol felorbbanhatnak pilácsok.
A knorr-bremse meg a sapkát, mert hajdanában-danában valami hajszálat találtak
valami kényes helyen, amitől a gép selejtet gyártott. Kötelező az eloxüzemükben
meg az udvaron is a sapka.
Az alcoa volt az, ami megkövetelte volna a védősisakot, védőruhát meg
védőbakancsot is. Azt nem vette be a gyomrom. Hálistennek ott nem közvetlen
beszállító voltam, csak alvállalkozó. A fővállalkozó megoldotta a problémát.

Szóval érdekesek ezek a szabályok, szerintem van logikus, meg van ostobaság. Két
hasonló galvánüzem közül az egyikben a sapka kell, a másikban a szemüveg, a
harmadikban meg szkafander. Biztos, hogy nem lehet mindhárom jó. Jól mutatja,
hogy a fejlett nyugat se annyira értelmes, mint elvárnánk innen.

Keletebbről: pl a minszki traktorgyárban jönnek-mennek a konvejoron a
traktorfülkék. Vannak helyek, ahol az ember arra járván úgy beleverheti a fejét,
hogy szinte megskalpolja magát, de semmiféle kötelező előírás nincs. Olyan
munkákat olyan körülmények között is végeznek emberek, hogy a szám tátva maradt,
hogy ebbe nem rokkan bele egy hónap alatt. Vagy hogy volt az udvaron egy lyuk,
mert az akna fedelét elvitték onnan bármiért. Én csak 10 napig jártam be ebbe az
üzembe, ezen a belső úton közlekedtünk autóval, gyalog, meg a targoncák..., a
lyuk végig megmaradt. Senki nem esett bele, nem huppant bele jármű kereke. Nekik
természetesnek tűnik, hogy mindenki vigyázzon magára.

Legjobb a vasajtó. Úgy van megoldva a visszacsukódása több ilyennek is, hogy
felsaruznak egy jókora acélsodrony-darabot, amit felrögzítenek az ajtóra is meg
a fix részre is. De nem sokat baszakodnak a méretezésével. Irdatlan erő kell a
vasajtó kinyitásához, ami aztán csillapítatlanul vágódik be. Aki ottfelejti
valamelyik testrészét, az ráfagyott. :-) De sosem felejtette ott senki.
Halláskárosodáshoz vezethetne, mert felfeszítem, beugrok a nyíláson, aztán
elengedem, az meg úgy bébászódik, hogy egy magyar épület fala lehet, hogy
megsínylené, de a fülem mindig megsínylette. :-) Aztán bent mégis arányossá vált
a dolog, mert ott meg akkora volt az alapzaj, hogy csak ordítva lehetett bármit
közölni.

Ehhez képest tök más, hogy a magyar régi üzemekhez szokva, amikor először
beléptem nyugati cégek által felújított magyar üzemekbe, megtorpantam az
ajtóban, hogy ide most nekem be szabad-e mennem cipőben. :-) Igen, be szabadott,
ha volt rajtam sapka vagy védőszemüveg, vagy... :-)