[Epitesz-barkacs] diszperzit festék eltávolítása vályogfalról

Peter Princz princzp at gmail.com
2012. Május. 24., Cs, 11:38:02 CEST

Sziasztok,

köszönöm szépen a sok választ, megodódott a probléma.
Találtam egy szobafestőt, aki szintén be van táblázva munkával mint a
többiek, akik visszautasítottak, de eljött egy vizitre mert falubéli,
majd aztán valamiért el is vállalta a munkát.
Naszóval rengeteget tanultam innen is meg tőle is.
Először is, ami diszperzites festékkel előttem lekenték, az nem
teljesen inkompatibilis a vályoggal, ahogyan azt halaloszto is írta.
Kicsit le voltam maradva a mésszel, azt mondta nem kell félni a modern
festékektől vályogra.
A Balázs féle acetonos-malacpörzsölős dilemmáig el sem jutottunk, azt
mondta annyira kevés a penész és annyira szépen van glettelve, plusz a
fenti megfontolás, hogy ő összességében nem javasolja a felület
eltávolítását, glettelését majd a meszelést, mert árban ugyanott
lennék, mint ha most már maradunk a nem mésztartalmú, de lélegző
festékeknél. Ez neki kevesebb bevétel mert kevesebb élőmunka, mintha
napokig spaklizna, szóval nagyon rendes volt hogy nem tolta le a
torkomon. Végül teddy hengerrel, ketten 2+2 óra alatt végigtolták a
szobát, közben 2 óra száradással.

Valóban azt a penészlemosót használták, amit Ed linkelt:
http://trilak.hu/termek/Hera_peneszgatlo_lemoso.
Majd pedig a festék is ebből a családból való volt, jó drága, a
mészhez képest tízszeres, de az összköltség erre az egy szobára még
így is oké lett:
http://trilak.hu/termek/Hera_peneszgatlo_belso_falfestek.

Még három dolgot tanultam, elnézést ha ez mindenkinek nyilvánvaló, de
megosztom ezt is, plusz felvet kérdéseket:
1. Amúgy, ha le kellett volna szednie a réteget, a nedvesen
kapargatást választotta volna, sem nem az acetont, sem nem a
perzselést.

2. Mészre olajos festéket lehet tenni, fordítva nem, ezt még jó régen
így tanulta, de saját elmondása szerint hatalmasat fejlődtek a
festékek egy generáció alatt. Ő fordítva nem próbálta. Én mutattam
neki egy 2-3 ecsetvonásos próbát erre, ahol a szintén diszperzittel
kikent fürdőszoba sarkában a kezdődő penészfoltra rákentem egy kis
meszet, és azóta is szépen fed, nem hólyagosodik, kb. 2 év elteltével.
Ő ebből még nem mert semmi következtetést levonni de biztatónak
nevezte. Én most elbizonytalanodtam, végülis szeritetek diszperzitre
lehet meszelni? Most már ott tartok, lehet hogy igen. Azért lenne
lényeges, mert az egész házat ki kellene lassan festenem, és ha nem
muszáj, nem ezzel a méregdrága penészölőssel kenném, hanem sima
mésszel. Ez a Trilak Héra majdnem 20e Ft egy vödörrel, a mész meg 2e
Ft, nagyon nem mindegy egy hosszú parasztháznál. A kisszobára elment
egy vödör ebből a drágából most.

3. Szabad vegyesen kenni szobát, pl. külső hideg falakat, sarkokat,
párának kitett részeket ezzel a drága Trilak-kal, a védett meleg
falakat sima mésszel, vagy akárhogy keverni. Ez jó ötlet, de kicsit
dolgozni kell rajta, a fenti példában említett mészfestékes próbafolt
elüt a diszperzittől, sokkal fehérebb. Úgy érzem, nem egyszerű azonos
árnyalatot kihozni a kettőből, de mondjuk komplett falakat kenni
egyikkel másikkal talán lehet, a fény úgyis másként esik rájuk, sose
homogén a látványa az egész szoba minden falának...

Még egyszer köszönök minden választ.

P. Péter