[Epitesz-barkacs] hangnemek

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Nov. 20., K, 19:49:10 CET

Kormos Imre wrote:
> Hali,
> Nem tudom tovább megállni.
> Bevallom, rossz voltam énekből iskolában, és nem is nagyon érdekelt a
> dolog. Most viszont felkeltetted a kíváncsiságomat.
> Hogyan tudnám megérteni (legalább érintőlegesen) a hangnemek közötti
> különbségeket?
> Mitől moll egy szám? Ha két hanggal magasabban szól, már cisz lesz?
> Vagy hogyan van ez?

egyszerűbb a dolog. Nekem pl úgy jön össze, hogy régen sokat gitározgattam
(akkoriban volt egy ilyen divat, fű-fa-virág gitározott, ha tudott, ha nem, meg
ki-ki vett vagy csinált gitárt), szóval vannak a gitáron az akkordok, pl E dur
meg E moll és a többi ilyen mind. Meg vannak persze másfélék is.

Na most, ha valaki ezt sokáig nyúzza, meg az akkori divatnak megfelelően, amikor
nem voltak hozzáférhető kották meg mp3-ak, leírások, hanem fülre próbáltuk
"levenni" a népszerű zeneszámokat, akkor alakul ki ez a képesség, hogy fogod a
gitárt, hallod a zenét, és ha sikerül odahangolni a jószágot, szépen megtalálja
az ember az akkordokat, és örül, hogy rá tud közelíteni a hangzásra. Igazán még
kottát se kell tudni olvasni hozzá. Anno nagyon sok zenekar így indult, sőt, még
angolul se tudtak (önbevallás, hallottam már ilyen riportot neves zenésztől),
hanem valami halandzsát nyomtak le, de így is sikeresek voltak.

Persze ehhez kell valami zenei hallás, anélkül megtanulni se lehet tanár által.
Erre jó példák ezek a mai tehetségkutató showműsorok, amiknek az eleje a
legérdekesebb. Meghökkentően nulla tehetségű, hallású, ütemérzékű... emberek
veszik maguknak a bátorságot, és felmennek a szinpadra. Ha nem látom, nem hinném
el, ha valaki mondja. Nem tudtam korábban, hogy embereknek ennyire nulla
önkritikájuk van.

Na de vissza: erre írtam, hogy valamilyen zenei hangokat kibocsátó hangszerrel
kell megismerkedni, ami - ha laikusok akarunk maradni - több hangot is ki tudnak
adni. Pl gitár, zongora meg efféle. Ekkor lehet megismerkedni ezekkel az
akkordokkal, vagy amiket asszem a zenészek harmóniának hívnak. Némi gyakorlással
és kis hallással már hangszer nélkül is eléggé evidens, hogy moll vagy dur.