[Epitesz-barkacs] Nem is annyira off

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Nov. 25., V, 14:22:48 CET

Zsolt wrote:
> Szerintem ez egy nagyon OFF téma, mert a régi jó kis építész
> barkácshoz semmi köze.

Azért gondoltam, hogy van köze, mert az épített környezet is rohadtul
megváltozna, ha mondjuk már 30 milliárd ember élne a földön. El lehetne pl azon
gondolkodni, hogy kellene föld alatti járatokban élni, ott milyen építészeti
megoldások lennének stb.
Aztán máris érdemes pl Japánt tanulmányozni, hogy ott mit és hogyan tesznek az
állatnagy népsűrűség közepette. Milyen egy japán ember lakása, hogy közlekedik,
hogy dolgozik, mi veszi körül.

Amiket felsoroltál, azok a durva megközelítései a dolognak. Én nem hiszek benne
(és mint kiderült, más sem, pl Attemborough sem), hogy ez majd mértékletességgel
meg erkölccsel megoldódik. Arról van szó, hogy ki-ki maga nem látja a globális
problémát, nem is érinti közvetlenül, ezt csak így, magának a problémának a
tudatosulása mentén lehet felfogni, aztán a megoldások sokfélék lehetnek.

De benne vagyok, hogy dobjuk ki az egész témát, mivel úgyse lehet itt semmit
tenni. Legföljebb azon törpölni, hogy lehet minél kisebb helyen kényelmesen
élni, ha már. Pl a minap jött szembe a dolog egy fiatal magyar bútortervező srác
érdekes ágy-fotel megoldása szintén riportból, amit aztán a neten is
megtaláltam:

http://www.lakaskultura.hu/fokuszban/fotelbol-agy-5185

Van egy gondolata Csányi Vilmosnak, ami ha nem is szó szerint, de megmaradt
bennem. Az ember a sok mindenféle kütyüjét és megoldásait kínjában találja ki,
hogy elodázza (pl éppen a túlnépesedéssel összefüggő) problémák megoldását. Ez
az ágy-fotel is ilyen, jóllehet szó sincs arról, hogy ha bárki bármit kitalál,
ez a kérdéskör akárcsak az eszébe is jutna. De abba bárki belegondolhat, hogy
nézne ki a Föld, ha mindenki kb úgy élne, mint sokszáz éve, tanyák,
földművelés-gyűjtögetés, vadászgatás stb. Azért tudunk ennyien létezni még
mindig, mert felhőkarcolókban, tömött városokban élünk, és a többi megoldásaink
(élelmiszernek nevezhető valamik termelése, stb-stb) megpróbálják a lassan
lehetetlent.

Azért az attemborough film fellelési helyét, ha tudná valaki, még szívesebben
eldugulnék.