[Epitesz-barkacs] favagas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2013. Jún. 13., Cs, 23:41:41 CEST

Hofferek Attila wrote:

> [...]

Á, nincs ez még kész!
Úgy kéne megcsinálni, hogy a fém fej elfordulhasson könnyen a nyélen, de csak
akkor, amikor már érzi valami az ütést. Pl az erős lassulástól kiakad valami
retesz. Utána elfordul a fej, és az oldalra álló fém felüktözik, tehát a fa
állítja meg a forgást.

Visszafelé meg valami nem túl erős rugó húzná a fejet csillapítva, hiszen van rá
vagy 1 másodperce, ekkora nyomatékot (gyorsítás, lassítás) felvesz a csukló
könnyen. Lehet benne csillapító tag is. :)

Különben kipróbálnám. Lehet, hogy tényleg sokkal kisebb ütésre hasad a fa ezzel.
Ott lehet az eb elhantolva, hogy ha az ék nyomja kétfelé a két részt, akkor
közben erős összeszorító erő lép fel, és a vas-fa surlódás nem kicsi. Az energia
nagy része valszeg ennek a kétoldali surlódóerőnek és a hozzá tartozó
elmozdulásnak (energia) a lekűzdésére fordítódik. Itt meg, mint egy pajszer,
sokkal kisebb elmozdulással szétfeszíti a feleket.

Ki lehetne találni azt a fejszét is, aminek a felületén kis, csapágyazott görgők
vannak. :-) Vagy egy anyagot, aminek a fához való surlódása 0,01 :) De szóba
jöhet egy olyan eszköz is, ami baltának néz ki, de az élek nem mennek 5 mm-nél
mélyebbre, ekkor a két félből álló rész egymástól eltávolodik, mert olyan a
mechanikája, hogy a tömeg jó nagy része gördülőelemek segítségével a két fél
közé hatol jelentéktelen surlódással, ezáltal a mozgási energia túlnyomó
többsége a szétfeszítésre fordítódik.