[Epitesz-barkacs] vedofoldeles

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2013. Május. 21., K, 10:11:33 CEST

Balázs Bámer wrote:

> Különösen HJózsinak szól, de hátha más is tud hozzászólni.

A megszólítás okán leírom a véleményemet.

> Nálunk úgy készült a védőföldelés a ház bekötésénél, hogy a villanyász
> levert egy kétméteres földelőszondát a villanyórához közel, azt
> vezette be oda a belső 0 és védővezető elágazásához. Megjegyezte,
> hogy mivel nagyon mélyen van a talajvíz, kb. annyit ér, mint
> halottnak a csók.

Nem jó a megközelítés. Nem az a cél ezekkel a szondákkal, hogy jó nagy áramokat
legyenek képesek levezetni, hanem hogy a ház alatti talajréteg potenciálját
"felemeljék" a hálózati nulla (ami bejön az oszlopról) potenciáljára. Ez ugye a
védővezető potenciálja is, tehát az a célszerű, hogy ha valaki áll a konyhakövön
meztélláb, és fogja a vasalót, az ne szenvedjen áramütést.

Ezért az lenne a legjobb, ha a ház alatt lenne egy rács-szerkezet, mondjuk
betonacél-rács, és erre lenne rákötve a fenti közös pont. De az is megteszi, ha
körbe van ásva a ház, és lefektetve egy betonacél, ami van olyan vastag, hogy a
szükséges időtartam alatt nem rohad szét. Mondjuk 12-es vagy 16-os. Ezt könnyen
lehet hegeszteni is.

Aztán az is lehet, hogy ha csak ilyen szondákkal, amit a villanyász is használt,
körbe van verve a ház, és már fent vannak összekötve alkalmas vezetékekkel, amik
kibírják a száz kA-es löketeket. Nem kell nagy keresztmetszetekre számítani, már
egy 8-as betonacél is megfelelhet, de a 10-es biztosan. Na meg lehet rézkábel
is, csak az drága ugye.

Én a kutat békén hagynám.

Más:
A másik listán szóba került, hogy húdemekkora indukált feszek jönnek létre
villámcsapáskor. Hát itt valami tévedés honol. Kiszámoltam a következőt:
Függőleges villámlevezető, belevág 250kA 10us felfutási idővel.
Tőle 1 méterre egy 1dm2-es hurokban, aminek a síkjába esik a levezető, kb 5V
indukálódik.
Na pesze lehet nagyobb hurkot is csinálni, pl ha egy 5m magas keretet csinálok,
aminek az egyik függőleges oldala 1 méterre, a másik meg 10m-re van a
villámlevezetőtől, a végeiket vizszintes vezetők kötik össze, és persze valahol
meg van szakítva, abban már több, mint 50kV indukálódik. Na de ez marha nagy
körbezárt terület, és életszerűtlen. És persze ez se tud többtíz centis ívet
produkálni. A levegő átütési szilárdsága 30kV/cm körüli.

Ezt csak azért írtam le, hogy lássuk, nem kell annyira rinyálni, ha hosszabb
vezetékek mennek a házban szanaszét. Ha védett az eleje, és csőben, egymás
mellett futnak a kanócok, olyan kicsi a körbezárt terület, hogy el nem tudom
képzelni számottevő feszkó beindukálását akkor sem, ha a ház mellett lefutó
villámhárítót kínálja meg a villám. A fenti 250kA pedig nem kicsi! Persze lehet
pl az egyes konnektorokba pluszban berakni 270V-os varisztorokat, azok kb
400V-on vágnak. Ha nem kisujjkörömnyi méretűek, és nem egy van egy-egy helyen,
akkor bődületes áramot le tudnak harapni, ha kell.

Más eset:: ha pl fém vízvezeték fut az utcában, és végig fém jön be, és valaki
fogja a vízcsapot, miközben áll a konyhakövön, ami a bejövő nullával van egy
potenciálon, valamint a hálózatba nem túl távol belecsap a villám, akkor
igen-igen kellemetlenül érzi magát, ha túléli. Ergo: kerülni kell a fém
bevezetéseket.

Ismerősnél vízcsőtörés volt az utcán. Kiásták, megjavították, és ott mondták a
vizesek, hogy ilyen esetben, ha felbontás van, kötelező PP csőre cserélni a
bevezetést, bármi is volt ott előtte. Nálam marha rég vezették be a vizet, de
már akkor is ilyen fekete polipropilén csővel jöttek be a vízóraaknáig.

Na aztán villámvédelem szempontjából a különféle jelkábelek (telefon, kábeltv
koaxon stb) révén bejutott villámmal nem tudom, hogy kell elbánni. Nekem
hálistennek csak telefonvezeték jön be, azt is ki szoktam húzni. Na meg a tv és
a net üvegen, azon meg nem jön be semmi. Erre rákérdeztem, ez a kábel semmiféle
fémet nem tartalmaz. Errefelé a T-nek van ilyen kábele, az UPC koax kábellel
nyomul. A szomszédnak olyan van, és nem igazán elégedett vele. Persze nem szokta
húzgálni, de majd lesz belőle ráfagyás peches esetben. Hacsaknem azért nem lesz,
mert a villamos hálózatot tartó oszlopokon fut 1-2 méterrel a 400V-os kábelek
alatt. Ezért nem nagyon valószínű, hogy ilyen helyen a villám a koaxot taláná
meg. Viszont a házakba bemenő tizenméteres szakaszok már védtelenek. Na aztán
lehet, hogy a büdös életben nem találja meg a villám a koaxot. Ellenben a
talajjal jókora területet zárhat közre, és a fenti indukált fesz a koax benti
végén már okozhat jelentős feszkót, ezt nem tudom, hogy kell kivédeni, mit lehet
oda kötni, le lehet-e kötni pl az árnyékolást a villanyóránál lévő
védővezető-nulla közös pontra, és ha igen, ez mennyire tud hatékony lenni. Mert
hogy nagyon nem oda érkezik.