[Epitesz-barkacs] vedofoldeles

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2013. Május. 21., K, 10:29:47 CEST

Vajk Fekete wrote:

> A haz tele van hurok alaku vezetokkel. Vilagitashoz pl kulon megy a
> nulla
> es a fazis, mindenfele vedofoldek es arnyekolasok jo nagy hurkokat
> csinalnak. akar megszakitott hurkokat, ahol a zarast megoldja a par
> centis szikra.

Igen, de nem a villámhárító levezetőjénél kezdődnek.
Na meg erre írtam, hogy tele lehet rakni a szerelvényeket (konnektorok stb)
varisztorokkal, amik le tudják nyelni az ezekbe a hurkokba beindukált delejt.
Azt nem számoltam ki, ha zárt a hurok, mekkora az áramimpulzus, sejtésem szerint
bőven kisebb, mint egy 10Ft-os méretű varisztor max árama.

Viszont ezek a hurkok csak világításnál vannak. Bár külön megy a fázis meg a
nulla bizonyos szakaszokon, de mégse zárnak körbe nagy területeket. Valahol
lejön a kapcsolt fázis a kapcsolóhoz, és ugyanazon a nyomvonalon megy is vissza.

Másrészt nem ezekkel van a legtöbb baj. Ha elszáll egy-egy lámpa, az nem olyan
gáz. A konnektorokba viszont hurkok nélkül megy együtt mind a három vezeték,
csak annyi a körbezárt felület, amennyire nem koax a vezeték. :-) Én pár dm2-re
venném a legtávolabbit is.

Viszont természetesen pl a konyhakő és a konnektor között létrejöhet jókora
indukált fesz. Ez a készülékre nem túl veszélyes, csak arra, aki fogdossa.