[Epitesz-barkacs] Gondolkodó varisztor ? Re: M8 önzáró anya

Cser Tamas maguspr53 at gmail.com
2013. Nov. 9., Szo, 01:51:36 CET

jhidvegi <jhidvegi at gmail.com> írta, 2013.11.08.:

> Nna még egy nekifutási kísérlet. Utána részemről csend köv.
>
> Mitől is tartasz? Távoli villámok és hasonlók okozta túlfesz tüskéktől,
> nemde?

nem csak a villám, hanem a "hálózati eredetűek" is

> [...]
> túlfeszek
> kis energiájúak, meg se közelítik ezt az áramot. Az idejük is us
> nagyságrendű. A
> varisztorok mástól mennek tönkre, általában hálózati eredetű túlfeszektől.
> Az én
> több éves praxisomban mindössze 2-szer fordult elő kisujjkörömnyi
> varisztorok
> tönkremenetele. Mindkettőnél hálózati túlterhelés, zárlati áram
> megszakításából
> fakadó túlfesz okozta a varisztor zárlatba menését. Ezek közül az egyik

a fenti Dahn cikk az elejében a villámokkal megvezetett laikus szemléletűeket
célozza meg, de a szöveg belsejében a "sok-sok áramimpulzus levezetése
után öregszik" ami ( a nagyon ritka villámhoz képest ) a sok-sok (ki
nem mondottan)
nagyon rendszeres üzemi hibák miatti halmozódott öregedési döglésről beszél.

én igazán nem ragaszkodok a "csak villámok" vagy a "csak hálózati hiba"
szétválasztásához, mert ha megdöglik egy ketyere, mélyen kell a zsebembe
nyúlni.

> [...]
> túlfeszlevezetést kapsz sok melóval. Olyat, ami a túlfesztüske elmúltával is
> zárlatot okoz majd a hálózati fesz jelenléte miatt, szóval lever majd a
> betáp
> kismegszakító is. A varisztornál ez nincs. Az, amíg működik, a megadott fesz
> alatt nem vezet. A szikraközben ioncsatorna jön létre, ami vezet pártíz V
> esetén
> is. A hálózati fesztől ív keletkezik, ami jó esetben az áram
> nullaátmenetekor
> szakad meg, de ebben a felvázolt konstrukcióban valószínűtlen, hogy

olyan disznóságra gondoltam, hogy a 30mA FI relé után lenne a szikraköz,
az ív a fázis és a föld között elég hamar aktiválná, leverné a FI relét
( a FI relé megszólalási ideje ms nagyságrendű a marketing szerint)
és az ív néhány ms alatt talán nem olvasztaná össze

egy kísérletet talán megérne