[Epitesz-barkacs] Gondolkodó varisztor ? Re: M8 önzáró anya

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2013. Nov. 8., P, 23:51:23 CET

Cser Tamas wrote:
> [PDF]
> Gondolkodó túlfeszültség-levezetők (I.) - Dehn+Söhne
> www.dehn.hu/pdf/publications/surge.../elektroinstallateur05_8_9.pdf
> tossá válik, és szétrobban. Ezért a készülékszabványok előírják a
> varisztort tartalmazó túlfeszült- ség-levezető készülékekbe egy
> biztonsági lekapcsoló készülék....

Nna még egy nekifutási kísérlet. Utána részemről csend köv.

Mitől is tartasz? Távoli villámok és hasonlók okozta túlfesz tüskéktől, nemde?

A varisztorok (ezek a nagyobbak) kb 6kA-ig jók. Ezek az ilyen eredetű túlfeszek
kis energiájúak, meg se közelítik ezt az áramot. Az idejük is us nagyságrendű. A
varisztorok mástól mennek tönkre, általában hálózati eredetű túlfeszektől. Az én
több éves praxisomban mindössze 2-szer fordult elő kisujjkörömnyi varisztorok
tönkremenetele. Mindkettőnél hálózati túlterhelés, zárlati áram megszakításából
fakadó túlfesz okozta a varisztor zárlatba menését. Ezek közül az egyik esetben
a nyákon lévő fólia is elszállt.

Ilyen jelenségek ellen pl kismegszakítóval lehet védekezni. Ha lemegy a
varisztor körébe rakott kismegszakító, az mutatja, hogy a varisztor zárlatba
ment, ki kell cserélni. A védelmi funkciója nem sérül, mert a mikrosec
nagyságrendű idejű pulzától a kismegszakító meg se moccan. És hát ahogy mondtam,
nem egy, és nem kisujjkörömnyi méretű varisztort kell alkalmazni.

Valamint: a hasonló áramú, hálózati eredetű túlfeszek hatására valszeg a
kapupántcsavarok csodásan összeolvadnak, és fennmaradó zárlatot okoznak. Itt is
lehetne kismegszakítót alkalmazni. A csere viszont kényelmetlenebb. Cserébe egy
sokkal kevésbé ismert és messze nem állandó paraméterekkel bíró
túlfeszlevezetést kapsz sok melóval. Olyat, ami a túlfesztüske elmúltával is
zárlatot okoz majd a hálózati fesz jelenléte miatt, szóval lever majd a betáp
kismegszakító is. A varisztornál ez nincs. Az, amíg működik, a megadott fesz
alatt nem vezet. A szikraközben ioncsatorna jön létre, ami vezet pártíz V esetén
is. A hálózati fesztől ív keletkezik, ami jó esetben az áram nullaátmenetekor
szakad meg, de ebben a felvázolt konstrukcióban valószínűtlen, hogy megszakad az
áram. Mert ez már zárlati jellegű áram, és nem akármilyen konstrukció és
érintkezőfémek alkalmazása kell ahhoz, hogy megszakadjon áram-nullaátmenetben.
Pl a kismegszakítókban se akar megszakadni, csak attól, hogy az ívet az áram
mágneses hatása beviszi az ívoltó lemezek közé, és ott számos anód- és katódesés
keletkezik, ami kell a zárlati áram megszakadásához. A spéci érintkezőfém meg
azt biztosítja, hogy a szerkezet felkapcsolás után újra használható lesz. Persze
ez se akárhányszor.

Na de én nem akarok semmi jónak az elrontója lenni. :-)