[Epitesz-barkacs] villanyszereles kerdes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2014. Aug. 20., Sze, 01:17:16 CEST

Ja, akartam még írni, csak időben elfelejtettem: Lehet az is egy hatás, hogy
valami középhullámú adó, vagy más, hosszabb hullámhosszúságon sugárzó
zavarforrás van a közelben, és a vezetékek antennaként össze tudják vadászni a
jeleket, és fel tud töltődni az elkó a lámpákban.

Nem néztem, milyen diódákat alkalmaznak, de célszerű zavarszűrési okokból valami
igen jófajta, talán szilíciumkarbid diódákat alkalmazni, mert a hagyományosnak
jelentős a tárolt töltése, ami miatt maga az üzemelő lámpa erőteljes
zavarforrás.

Amíg a diódahídban az egyik, éppen vezető ág át akarja adni a vezetést a
másiknak, de a tárolt töltése nem ürült még ki azalatt a kis idő alatt, míg ez
megtörténik, rövidre zárja a bejövő delejt. Aztán amikor elfogy a tárolt töltés,
hirtelen fesz-ugrás jön létre, mert a vezetséből kiszálló két dióda visszárama
ugrás-szerűen tűnik el. Ez okozza a zavart. Az SiC diódáknál ez szinte nincs,
ezért könnyebben átmegy a termék az EMC vizsgálatokon. Cserébe jó nagy frekiken
is jól tudnak működni. :-) Szóval be tud venni RF zavarokból eredő jeleket is.

Mindezt úgy írtam le, hogy fogalmam sincs, milyen diódahidak vannak a kompakt
lámpákban.