[Epitesz-barkacs] Válasz: szögvas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2014. Dec. 1., H, 10:35:10 CET

Vajk Fekete wrote:
> a furogepek nyaka 43mm. a nehany kivetel 41mm, arra kell 1mm
> alulemezbol egy gyurut hajtani.

Az én meglehetősen gagyi állványomhoz adtak egy műanyag gyűrűt, aminek válla is
van, fel van hasítva.

Különben nem igazán tudom, ki miért szeret ilyen asztali fúrógépekkel (vagy
külön állvány +  kézi masina) dolgozni. Nekem az esetek zömében akkora a
munkadarab, hogy szóba se jöhet ez a verzió. Csak akkor használom, amikor valami
meghatározott mélységű lyukat kell fúrnom, vagy zsákfuratot vagy egy
besüllyesztett csavar feje számára adott mélységű süllyesztéket. Különben sokkal
pontatlanab ezzel dolgoznom, mert hiába pontozok, akkor is elmászik a fúró.
Kézből meg nem kell pontoznom se, akkor is pontosan sikerül. Pl ha van egy
panel, aminek van teszemazt 4 felrögzítő furata, átjelölöm filctollal a
szerlapra, amiből aztán menetes orsók fognak ott kiállni, mindig szinte ráesik a
panel, ritka, hogy igazítani kell picit valamelyik lyukon. A panel lyuka csak
0,5mm-rel nagyobb, mint az orsóátmérő.

A merőleges fúrás nehezebb. Vastagabb anyagnál kétoldalról támadok, szokott
sikerülni. Sablonfát is így fúrok, az megesik hogy 20-25 centi hosszú. Ahhoz már
tényleg állványos fúrógép kellene.

Kis kitérő:
Ha jól tudom, az, amit asztalra szoktak tenni, és az egész gép felső része
kismértékben állítható fel-le, az simán csak asztali fúrógép. Aztán van az
állványos vagy oszlopos (lehet, hogy a gépiparban ezek is más kategória),
ezeknél van egy oszlop, aminek a tetején ül a fúrógép rész, és az oszlopon van
egy állítható magasságú asztal. Van olyan is, aminek a talpa a földhöz van
rögzítve, és az egész kifordítható. Végül a legvadabb a sugárfúrógép. Ennek is
van egy rögzített alja, és egy hosszan kinyúló gép része, amin szánon tud a
fúrógép rész közlekedni sugárirányban, és persze az egész konzolféle
körbeforgatható.

A legérdekesebb házi használatú cuccal egyszer találkoztam: ez egy olyan asztali
fúrógépnek felel meg, aminek egy dögerős mágneses talpa van. Tehát ezt
vastagabb, sík fémfelületekre lehet felfogatni, és ide tud kis pozícionálási
lehetőség mellett merőleges lyukakat fúrni egy ixr kompenzált kommutátoros
motorhajtással, és bődületes nyomatékkal. Presze morse kúpos, nem simán
tokmányos. És automata előtolás is van bennem, ha jól emlékszem. Ha lenne egy
ilyenem, azt lehet, hogy többször használnám, mert a satupadon mindig ott van
egy 25mm-es vasplatni, és nincs kizárva, hogy jól megtapadna egy mondjuk 2mm-es
vaslemezen is. A körkivágásnál lenne a legjobb, azt is kézből szoktam csak ekkor
már nem olyan jól sikerül tartani a merőlegest, mindig van olyan rész, ami előbb
átszakad. Akkor gáz, ha a felületeknek szépeknek kell maradniuk, de azért
szokott sikerülni.