[Epitesz-barkacs] Válasz: szögvas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2014. Dec. 1., H, 21:01:11 CET

Vajk Fekete wrote:
> probalkozom:
>
> egy H alakot csinalunk, de ketto vagy harom vizszintes resszel.
>  - egy polc vege az 30x2cm, azaz 60cm2. kell 0.3N/mm2 nyomás az
> 30N/cm2 az 1800N azaz kb 200 kilo. ezt egy spanifer simán tudja.

Na de minek ekkora erő? Csak nem az a cél, hogy a polcvég teljes szélességében
legyen úgy ragasztva, hogy az vigye a terhet? Ez nem úgy szokták, hogy
mittudomén fa stiftek vannak néhány darab, és azok vannak beragasztva? És csak
akkora szorítóerő kell, hogy ne maradjon hézag?

Különben is, nem hinném, hogy akár ragasztással, akár mással fapolc esetén lehet
befogott tartóként viselkedő polcelem-befogást megvalósítani úgy, hogy relatíve
vékony a függőleges fal. Ahhoz, hogy befogott tartó legyen, vagyis legyen
értelme ennek a nagy erősdinek, az kell, hogy marha vastag legyen a polc
függőleges része, és ebbe elég mélyen és jó passzentosan bemenjen a vizszintes
polcvég.

Mellesleg, ha ezt sikerülne megcsinálni, sokkal nagyobb terhelhetőség jönne
létre, de én ilyen polcot még sosem láttam. Mind olyan, hogy inkább a
polconkénti két végén alátámasztott tartó a jellemző akkor is, ha be van
ragsztva csapokkal.

Ez a csapolós dolog amúgy nem nagy durranás házi módszerrel sem. Kell
vaslemezből csinálni egy sablont, ami a végén ütközőt is tartalmaz mindkét
irányban. Ezen át akár szabadkézből is ki lehet fúrni ide is, oda is a megfelelő
lyukakat, és ha jól sikerült a sablont a fúrás előtt a felületekre rögzíteni,
akkor nagyon fognak a lyukak stimmelni.

Ilyen bordás keményfa stiftanyagot meg lehet kapni olcsón többféle méretben.